Skip to main content

E-commerce is booming en dat brengt ontwikkelingen met zich mee. Zo zijn er tegenwoordig succesvolle webshops die niet eens beschikken over een eigen magazijn. Zij besteden het verzendproces volledig uit aan een andere partij. Voor de ene webshop is dit wellicht geen ideale optie, maar voor een andere webshop kan het juist uitkomst bieden.

Het trekt de aandacht van vele webshops, maar waarom zou je voor dropshipping kiezen en vooral wanneer? Hoe gaat het precies in zijn werk en waar moet je op letten als je op deze manier te werk wilt gaan? We zetten de antwoorden op deze vragen voor je op een rij, bieden je een checklist en sommen de alternatieven voor je op.

Wat is dropshipping?

Dropshipping betekent letterlijk: doorverkoop of direct shipment. Het is een bedrijfsmodel waarbij goederen door een handelaar worden besteld bij een producent of groothandel en vanuit daar rechtstreeks worden geleverd aan de eindklant.

Simpel uitgelegd bestaat dropshipping uit drie stappen:

  1. Aankoop
  2. Bestelling
  3. Levering

Allereerst plaatst de consument een bestelling op de website van de handelaar (de webshop). Vervolgens geeft de webshop deze bestelling door aan de leverancier (de producent of groothandel). En deze partij verstuurt vervolgens het product rechtstreeks naar de consument.

Bij dropshipping is er dus sprake van een nauwe samenwerking tussen de dropshipper (de webshop) en de leverancier. Wat dropshipping interessant maakt, is dat je als webshop geen voorraad hebt en dus niet hoeft te beschikken over een magazijn.

De leverancier is verantwoordelijk voor het voorraadbeheer, de productverwerking en de verzendopdrachten. In principe hoef je als dropshipper alleen maar een laptop te hebben en dan kun je al jouw eigen webshop beginnen! Dat klinkt natuurlijk geweldig, maar er zijn een aantal afwegingen die je moet maken.

Pakket versturen buitenland opties

De voor- en nadelen van dropshipping

Het dropshipping model kent veel voordelen voor zowel de leverancier als de retailer. De leverancier kan zich namelijk focussen op het logistieke proces en loopt geen risico op het vermarkten en verkopen van producten. Doordat een dropshipping partij samenwerkt met meerdere dropshippers kunnen ze vaak snel opschalen.

Zeker wanneer je producten wilt verkopen in andere landen is het aanbieden van dropshipping interessant. Je hoeft nu namelijk geen know how te hebben van de e-commerce markt in andere landen en een webshop in verschillende talen te onderhouden.

De klantenservice wordt namelijk geleverd door de webshop zelf en als leverancier ben je alleen verantwoordelijk voor het verzenden en retour nemen van producten.

Dropshipping klinkt als muziek in de oren voor mensen die graag een online business willen starten. Je hoeft vrijwel geen geld te investeren, loopt geen voorraad risico en je hoeft je niet bezig te houden met de verzending. Een dropshipping webshop kun je vaak prima in je eentje onderhouden en veel meer dan een laptop en een internetverbinding heb je er niet voor nodig.

Toch klinkt dropshipping vaak rooskleuriger dan het daadwerkelijk is en zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden.

Dropshipping winstmarge

Als dropshipper loop je heel wat minder risico dan wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor voorraadbeheer en het verzenden van pakketten. Dit risico ligt nu bij de leverancier en als gevolg zal een gedeelte van je winstmarge naar de dropshipping partij gaan. De winstmarge bij dropshipping varieert meestal tussen de 15% en 40% afhankelijk van het soort product dat je verkoopt.

Bij dropshipping draait het allemaal om het berekenen van de kostprijs en verkoopprijs van een product. Houd bij de kostprijs rekening met de inkoopprijs bij de leverancier en de gemiddelde marketing (advertentiekosten) voor het verkopen van één product.

Door vervolgens te kijken naar de prijzen die concurrerende webshops vragen, kun je bepalen wat een reële verkoopprijs is en hoeveel winstmarge er overblijft. Je hoeft niet perse de goedkoopste te zijn, maar je moet in verhouding wel de meeste waarde leveren of in staat zijn om dermate veel mensen naar je webshop te krijgen dat een hogere prijs en investering in marketing, uiteindelijk meer oplevert.

Belangrijk hierbij is dat je zelf onderzoek doet naar de prijs en gaat testen welk verdienmodel in jouw situatie het meeste oplevert.

Toenemende competitie

Dropshipping is makkelijk. Het is zelfs zo eenvoudig dat je vandaag nog een webshop kunt beginnen en kan starten met dropshipping. Het gevolg is dat de markt overspoelt is met webshops die allemaal dezelfde of vergelijkbare producten verkopen.

Daarnaast heb je ook nog de grote spelers zoals Bol.com of Amazon en dan zijn er nog de traditionele webshops die wel een eigen voorraad hebben en een flinke winstmarge hebben en daardoor kunnen blijven investeren.

Wil je van jouw dropshipping business een succes maken? Dan zul je beter en slimmer moeten zijn dan de rest. Je moet bijvoorbeeld:

  • Een online marketing expert moeten zijn om de advertentiekosten te kunnen drukken.
  • Een uitstekende webshop hebben waardoor je een betere conversie hebt dan concurrerende webshops.
  • Een verrassend goede klantenservice hebben waardoor klanten terugkomen en positieve reviews achterlaten.
  • Een Social media wizard zijn die in staat is om met geringe marketingkosten een grote doelgroep te bereiken.
  • En nog beter: een combinatie zijn van al het bovenstaande.

Minder invloed op klantbeleving

Doordat je het verpakken, verzenden en retour nemen van producten aan een andere partij overlaat, heb je minder invloed op de klantbeleving en snelheid waarmee pakketten kunnen worden geleverd. Je kunt dus geen unieke unboxing experience verzorgen en de kans is groot dat het product in een saaie bruine doos wordt verpakt.

Ook kan het zijn dat je pas bij het doorgeven van een bestelling erachterkomt dat een product niet meer op voorraad is. In deze gevallen moet je de klant laten weten dat een bestelling is vertraagd en dat levert natuurlijk geen blije klanten op.

De oplossing is om extra uit te pakken op de onderdelen waar je nog altijd zelf invloed op hebt. Ook al gebruik je dropshipping:

  • Perfecte productpagina’s: Zorg ervoor dat je productpagina’s tot in de puntjes zijn verzorgd. Mooie foto’s, video reviews, goede beschrijvingen en alle specificaties helder onder elkaar. Voorkom dat online shoppers ergens anders naartoe moeten voor informatie.
  • Een eenvoudige checkout: Zorg dat je zoveel mogelijk betaalmogelijkheden aanbiedt en dat het afrekenen van een product een probleemloze ervaring is.
  • Makkelijk te contacteren: Zorg dat klanten makkelijk contact kunnen opnemen en dat je snel reageert op e-mail, Whatsapp of social media.
  • Personaliseer bevestigingsmails: Je kunt misschien niet je pakket personaliseren, maar dat betekent niet dat je standaard bevestigingsmails hoeft te sturen. E-mails die matchen met de look en feel van je webshop en de ontvanger persoonlijk aanspreken, kunnen een groot effect hebben op de klantbeleving.
  • Een persoonlijk bedankje: Ga een stapje verder en stuur grote klanten of vaak terugkerende klanten een keer een persoonlijk berichtje via whatsapp of bel ze gewoon een keer op! Persoonlijke aandacht creëert een onuitwisbare ervaring en levert vaak meer op dan je denkt.

Is dropshipping iets voor mij?

De redenen om voor dropshipping te kiezen mogen inmiddels duidelijk zijn, maar denk goed na over je eigen kansen op de e-commerce markt. Heb je bijvoorbeeld voldoende kennis en ervaring om een dropshipping webshop te starten?

Ben je in staat om uit te blinken op het gebied van online marketing, klantenservice, social media of het bouwen van een uitstekende webshop? Heb je genoeg kennis over de producten die je wilt verkopen? Hoe ziet de concurrentie eruit in jouw dropshipping niche?

Allemaal belangrijke vragen waar je over na moet denken voordat je begint met een dropshipping webshop. Maar natuurlijk kun je het ook allemaal zien als een leerervaring en kom je al gaandeweg op een bedrijfsmodel dat werkt voor jou! Voor het geval je wilt gaan starten met dropshipping hebben we onderaan dit artikel een handige checklist voor je opgesteld.

Efficiënt verzenden zonder dropshipping?

Hoewel dropshipping voor sommige webshops interessant kan zijn, is het lang niet voor elke webshop weggelegd. Zo ben je altijd afhankelijk van een andere partij en kun je je pakketten niet personaliseren. Aan het gemak van dropshipping hangt natuurlijk ook een prijskaartje, omdat je een andere partij inhuurt om bepaald werk voor je te verrichten.

Dropshipping alternatieven

Gelukkig zijn er ook alternatieven, zoals direct verzenden via een bepaalde vervoerder. Je sluit dan met de gewenste vervoerder een contract af voor de verzending, maar voert de rest van het proces zelf uit. Tevens kun je een samenwerking aangaan met een e-fulfilment partij. In dat geval heb je zelf producten, maar laat je de voorraad beheren door een partij die ook het inpakken en verzenden ervan verzorgt.

Wil je toch liever zelf je eigen voorraad in beheer houden én efficiënt verzenden? Dan kun je ook kiezen voor een automatische verzendtool zoals Sendcloud. Met de software van Sendcloud kun je gebruikmaken van de Sendcloud kortingstarieven met verschillende vervoerders of je laadt je eigen contract in en bespaart op die manier veel tijd op het picken, packen en verzenden van je producten.

Je verzendproces optimaliseren met Sendcloud

Met Sendcloud automatiseer je eenvoudig het printen van verzendlabels, het versturen van branded tracking notificaties en het verwerken van retouren. Tevens kun je dankzij de koppeling met verschillende vervoerders (zoals DHL, PostNL, UPS en DPD) meerdere verzendopties bieden in je checkout. Download gratis de voor jou geschikte plugin of koppel je shop eenvoudig via API.

Dropshipping checklist voor webshops: waar moet je op letten?

Ook al wordt dropshipping al vele jaren door grote marktleiders als Amazon, Ebay en Priceminister uitgevoerd en soms zelfs aangeboden, het is wel belangrijk om goed voorbereid te werk te gaan. Je beheert zelf immers geen voorraad en bent hiervoor dus afhankelijk van de dropshipping partij. We hebben een checklist opgesteld zodat je weet waar je op moet letten om vervelende fouten te voorkomen.

1. Selecteer een betrouwbare dropshipping partij

Hoe je het ook wendt of keert: indien er wat fout gaat bij de levering houden klanten jou als webshop verantwoordelijk. Het is dus belangrijk om een betrouwbare partij te kiezen en duidelijke afspraken te maken.

De communicatie tussen webshop en dropshipper moet soepel verlopen, om snel een antwoord te krijgen en je klant gerust te kunnen stellen. Verder is het goed om vooruit te denken als je wilt groeien met je webshop: kunnen ze met je mee groeien?

2. Ga voor volledige productinformatie

Je klanten willen zoveel mogelijk over het product weten, dus ook als webshop wil je zoveel mogelijk informatie over het product inwinnen. Deze informatie dient wel beschikbaar te zijn bij de dropshipping partij, dus ook daar kun je op selecteren als je een geschikte partij zoekt. De volgende informatie is bijvoorbeeld belangrijk:

– Naam van het product
– Productbeschrijving
– Productfoto’s
– Aankoopprijs
– BTW
– Omvang van de verpakking
– Bruto-, netto- en volumegewicht
– Eventuele garantiecertificaten

3. Onderzoek het vestigingsadres

Veel dropshipping partijen zijn gevestigd in Azië, wat als voordeel heeft dat producten goedkoop zijn en er niet zoveel regels gelden. Hierdoor kun je helaas wel voor vervelende verrassingen komen te staan, zoals een levertijd waar je nooit van op aan kunt of een onbereikbare klantenservice van de dropshippende partij.

En met het gegeven dat consumenten steeds veeleisender worden en een negatieve review snel is geplaatst, kan het verstandiger zijn om een samenwerking met een partij binnen Europa aan te gaan. Daarnaast kan het zijn dat je klant wordt verrast met douanekosten, omdat het product niet uit Europa komt.

Wat is dropshipping

4. Aantrekkelijke dropshipping overeenkomst

Gezien dropshipping zo ontzettend populair is, zijn er verschillende dropshipping partijen die speciale programma’s bieden. Door je in te schrijven als wederverkoper kun je een eenvoudig en op korte termijn met een dropshipping leverancier samenwerken. Dit is met name handig omdat het een contract met duidelijke voorwaarden en tarieven biedt.

Lees dit contract goed door voordat je tekent, om te voorkomen dat je als webshop bijvoorbeeld weinig marge aan de doorverkoop overhoudt. De dropshipping partij werkt over het algemeen niet voor één webshop, maar voor meerdere ‘afnemers’.

Onderzoek daarom goed hoe groot het aanbod van de producten al is, zodat je niet één van de velen wordt die een bepaald product gaat verkopen.

5. Realtime inzicht in voorraadbeheer

Ook al beheer je als webshop bij dropshipping niet zelf je voorraad, het is wel zo fijn als je hier realtime inzicht in hebt. Je wilt voorkomen dat je klant iets bestelt dat uiteindelijk niet op voorraad blijkt te zijn. Als webshop wil je op elk moment inzicht in de voorraad hebben om je shop voor én achter de schermen op orde te houden.

6. Dropshipping en retouren

Naast de verzending van bestellingen kan de leverancier ook het verwerken van retouren op zich nemen. Klanten sturen in dat geval het pakket terug naar het vestigingsadres van de leverancier, zij handelen dit dan voor je af en communiceren dit met jou als webwinkelier. Om je klanten te behouden, is een transparant retourbeleid van belang.

Onderhandel dus ook over het retour sturen van producten goed met de dropshipping partij, zodat dit soepel verloopt en je klant nauwelijks wat merkt van deze samenwerking.

Meer lezen over e-commerce logistiek? We schreven een artikel over de mogelijkheden & voordelen!

Iris Dings

Als Content Marketing Specialist duikt Iris heel graag voor je in het toetsenbord. Met een grote passie voor Marketing en een sterke interesse in E-commerce en Logistiek schrijft ze regelmatig over hoe je het allerbeste uit je webshop kunt halen.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo