Wist je dat maar liefst 75% van online retailers de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met zoekgeraakte of beschadigde pakketten? Maar wat nog erger is: het vervangen van die beschadigde of zoekgeraakte bestellingen kan tot 17 keer meer kosten dan de oorspronkelijke verzending*.
Het zijn niet alleen de financiële verliezen die je bedrijf kunnen schaden. 41% van de consumenten rapporteert een negatieve impact op het imago van een merk wanneer hun bestellingen verloren gaan, vertraagd zijn of in slechte staat aankomen.
Als ervaren e-commercebedrijf ben je waarschijnlijk niet onbekend met de frustrerende uren die je kwijt bent aan claims van vervoerders. Daarom is een goede voorbereiding cruciaal en is een verzendverzekering je broodnodige vangnet.
In dit artikel geven we een uitgebreid overzicht van verzendverzekeringen. Ontdek wat het is, wat de voordelen zijn en waarom het een absolute noodzaak is voor je webwinkel.
- Wat is verzekerd verzenden?
- Heeft jouw bedrijf een verzendverzekering nodig?
- Verzekering van de vervoerder vs verzekering van derden: de belangrijkste voordelen
- Waar kun je een verzendverzekering afsluiten?
- Hoe werkt de Verzend Bescherming?
Wat is verzekerd verzenden?
Met verzekerd verzenden voeg je een extra zekerheid toe aan je pakket. Deze zekerheid beschermt je zending en de inhoud daarvan tegen ongelukken tijdens het transport en de financiële schade voorkomt die wordt veroorzaakt door verloren, beschadigde of gestolen pakketten. Het bedrag dat je terugkrijgt hangt af van de voorwaarden van de dekking die je kiest.
Sommige vervoerders bieden een verzekering aan bij hun verzendservices, maar dit kan beperkt zijn of alleen bij premium opties. De verzendverzekering die wordt aangeboden door derden heeft over het algemeen een bredere dekking. We zullen later in dit artikel op beide opties ingaan.
Heeft jouw bedrijf een verzendverzekering nodig?
Kort gezegd… ja! Het is een heel verstandig idee om dekking te hebben voor de pakketten die je verzendt.
Maar de hamvraag is: heb je een aanvullende verzekering nodig, of is de inbegrepen dekking van een vervoerder voldoende?
Een verzendverzekering is een must als je een van de volgende dingen doet:
- Verzenden van waardevolle, breekbare of gemakkelijk te verliezen voorwerpen
- Verzenden van unieke of onvervangbare items
- Grote hoeveelheden pakketten verzendt: Met grotere volumes is er een groter risico op problemen, vooral tijdens piekuren waar vervoerders overspoeld worden.
- Verzekerd verzenden buitenland: Omgaan met internationale claims is een lastige klus die alleen kan worden vermeden met de juiste verzekering.
Als je echter een klein bedrijf bent met een gemiddelde verzendwaarde van minder dan €30-50, is het misschien niet nodig om een extra verzendverzekering aan te schaffen.
Veel binnenlandse en internationale vervoerders dekken een bepaalde waarde bij sommige verzenddiensten.
Als je ervoor kiest om geen extra verzekering aan te schaffen, bekijk dan de dekking en voorwaarden van verschillende vervoerders om te zien welke het beste bij je behoeften past.
Maar wacht, als vervoerders dekking bieden bij hun verzending, wat heeft het dan voor zin om een extra verzendverzekering toe te voegen?
Verzendverzekering vs. verzekerd verzenden via vervoerders
Helaas kan de standaarddekking van een vervoerder erg beperkt zijn, met lange lijsten van niet-gecompenseerde items, dekking met een lage waarde, een trage terugbetalingstijd en lastige voorwaarden om in aanmerking te komen voor compensatie.
Laten we daarom eens kijken naar de belangrijkste voordelen van het investeren in een verzendverzekering in vergelijking met de dekking die vervoerders bieden:
- Financiële bescherming tegen verlies, schade of diefstal: De waarde van de dekking die vervoerders over het algemeen bieden is veel lager dan een WA-verzekering, terwijl de kosten van zaken als retourzending of kosten voor opnieuw verzenden over het algemeen niet zijn inbegrepen. Met een verzendverzekering ben je gedekt voor de volledige verkoopprijs, niet alleen de aankoopprijs van een artikel. Met een hogere schadewaarde heb je gemoedsrust in de wetenschap dat als een artikel zoekraakt, beschadigd raakt of gestolen wordt, je niet de volledige financiële gevolgen hoeft te dragen. De verzekeringspremie is een beter beheersbare en voorspelbare uitgave.
- Minimaliseer geschillen en snellere afhandeling van claims: Helaas duurt het bij claims direct bij een vervoerder gemiddeld 20 dagen om een onderzoek af te ronden, soms veel langer. Met een verzendverzekering kunnen geschillen en verzoeken om terugbetaling in verband met verloren of beschadigde zendingen snel en soepel worden opgelost. De verzekeringsdekking zorgt ervoor dat je je klanten snel kunt terugbetalen of vervangen.
- Verbeterde klantervaring: Met een snelle schadeafhandeling kun je hetzelfde artikel snel opnieuw versturen, zodat de ervaring van je klanten ook niet zwaar wordt beschadigd. Klanten voelen zich veiliger in de wetenschap dat hun aankopen beschermd zijn, wat kan leiden tot meer loyaliteit en positieve beoordelingen.
- Concurrenten overtreffen: Het aanbieden van een verzendverzekering kan je helpen je te onderscheiden van je concurrenten. Het wordt een aantrekkelijk verkoopargument, omdat klanten toegevoegde waarde en gemoedsrust zien wanneer ze kopen bij bedrijven die de veiligheid van hun bestellingen voorop stellen.
- Minimaliseer het risico van internationaal verzenden: Verzending naar het buitenland brengt grotere risico’s met zich mee. Dat betekent dat voor e-commerce bedrijven die wereldwijd verkopen, een verzendverzekering bijzonder waardevol is. Het biedt bescherming tegen de complexiteit en onzekerheid van wereldwijd verzenden en beschermt het bedrijf tegen mogelijke problemen met betrekking tot douane, regelgeving of lange transittijden.
Verzekerd verzenden: waar kan ik een verzekering vinden?
Als je op zoek bent naar extra dekking die verder gaat dan wat je vervoerder je kan bieden, dan is het tijd om je te verdiepen in de wereld van verzendverzekeringen.
Het stroomlijnen van je e-commerce logistiek is van vitaal belang, en dat is waar het hebben van een verzekering die geïntegreerd is met je verzendplatform de zaken gemakkelijk houdt.
Met Verzend Bescherming, een samenwerking tussen Sendcloud en XCover, kun je je logistiek beheer naadloos verbinden met je verzendverzekering, waardoor je een oplossing krijgt die eenvoudig en gecentraliseerd is in slechts één oplossing.
Hoe werkt Sendcloud Shipment Protection?
Verzend Bescherming dekt je zendingen voor al het volgende, tot €10.000, gebaseerd op de orderwaarde (de volledige verkoopprijs en verzendkosten):
- Als je zending beschadigd raakt tijdens transport, inclusief waterschade.
- Als je zending tijdens het transport zoekraakt.
- Als je zending wordt gestolen, inclusief pakketdiefstal (portaalpiraterij).
- Retourkosten worden gedekt
- Kosten voor opnieuw verzenden zijn gedekt
In tegenstelling tot de meeste dekkingen van vervoerders, dekt Verzend Bescherming de volledige verkoopprijs, niet alleen de aankoopprijs van het artikel. Je krijgt ook een vergoeding voor het retourneren en opnieuw verzenden van een artikel.
Als gebruiker van Sendcloud kun je Verzend Bescherming eenvoudig inschakelen in je account, zodat al je zendingen beschermd zijn tegen schade, verlies en diefstal.
Verzend Bescherming vs standaard dekking vervoerders
Bij traditionele transportverzekeringen kan het verwerken van claims en uitbetalingen traag verlopen en veel tijd en middelen kosten.
Verzend Bescherming heeft als doel dit gedoe te verlichten en een soepel en snel proces te creëren om het claimen van verloren, beschadigde of gestolen pakketten een veel eenvoudiger proces te maken.
Dit is hoe:
- Dekking tot €10.000: Dit omvat de volledige verkoopprijs en verzendkosten, maar ook de kosten voor het terugsturen en opnieuw verzenden. Vaak dekken veel vervoerders alleen het bedrag dat het kost om het artikel te verwerven, te kopen of te maken.
- Moeilijk te dekken goederen zoals sieraden en elektronica worden wel gedekt: Veel vervoerders hebben lange lijsten met items die ze niet vergoeden, zoals juwelen en elektronica.
- Claims binnen 1 dag: Een traditionele vervoerdersverzekering doet er gemiddeld 20 dagen over om een onderzoek af te ronden. SendCloud Protection doet er gemiddeld slechts 1 dag over. Als technologiepartner ontvangt XCover alle benodigde gegevens om je claim te verwerken op het moment van bestellen. Als er iets mis gaat met je pakket, hoef je alleen maar een snel formulier in te vullen. Zodra het goedkeuringsproces is doorlopen, wordt de betaling direct overgemaakt op elke bankrekening wereldwijd.
- Geen minimale wachttijden: Met Verzend Bescherming zijn er geen minimale wachttijden. In plaats van te wachten op het onderzoek van de vervoerder, voert het XCover team zijn eigen onderzoek uit en stelt, ondersteund door AI, snel vast dat de zending vermist is.
- Wereldwijd vertrouwen: Claims worden wereldwijd in elke taal afgehandeld. CoverX werkt samen met een aantal van de grootste verzendsoftwarebedrijven en retailers wereldwijd en is verkrijgbaar bij Amazon, eBay, Wayfair, ShipStation, Descartes ShipRush, Freightos en nog veel meer. CoverX is een van de best gewaardeerde aanbieders op TrustPilot, met een indrukwekkende 4,7 sterren van duizenden beoordelaars en een toonaangevende post-claim NPS van +65. Ze worden gesteund door enkele van de beste verzekeraars ter wereld, waaronder Lloyds, Generali en Sompo.
Bespaar heel veel gedoe, tijd en voorkom ontevreden klanten
Een extra verzendverzekering toevoegen aan je bestellingen is een slimme en proactieve beslissing, vooral als je waardevolle, breekbare of onvervangbare artikelen verzendt.
Sommige vervoerders bieden wel verzekeringsdekking, maar meestal dekken ze alleen artikelen met een lage waarde. Door te kiezen voor een verzendverzekering zoals Verzend Bescherming, bied je jezelf een vangnet dat gemoedsrust en bescherming biedt tegen het onverwachte.
Wil je een verzendverzekering aan je pakketten toevoegen? Lees hier meer over Verzend Bescherming.
Meer weten over verzendstrategieën en tips, lees dan ons artikel over e-commerce logistiek.
*Bron: Amcor