Skip to main content

Ben je het zat om geld te verliezen aan torenhoge logistieke kosten en wil je snel verzendkosten verlagen? Dan ben je hier op de juiste plek.

Klanten zijn tegenwoordig zeer prijsgevoelig. De grootste reden voor het afhaken tijdens het betaalproces zijn namelijk hoge verzendkosten. Het is daarom van belang om het verlagen van je logistieke kosten als prioriteit te beschouwen.

Geen zorgen, onze e-commerce experts hebben hun topstrategieën samengesteld om je te helpen je verzendkosten aanzienlijk te verlagen.

Op basis van hun ervaring met het werken met diverse webshops, delen ze de meest voorkomende situaties waar bedrijven geld verliezen aan verzending en logistiek en geven ze hun deskundig advies over hoe jij deze valkuilen vermijdt.

6 Tips van experts om verzendkosten te verlagen:  

1: Verken alle verzendopties voor de beste tarieven

“Webshops hebben de neiging om te veel geld uit te geven aan hun verzending omdat ze niet alle verzendopties hebben onderzocht die er zijn. Vaak verzenden retailers met een vervoerder of bezorgmethode die niet optimaal is voor hun producten of klanten, simpelweg omdat ze niet wisten wat er mogelijk was.” – Ben Haslam

In de e-commerce kan de veronderstelling dat je al met de goedkoopste service verzendt, of het kiezen van de eerste de beste vervoerder waarmee je over tarieven onderhandelt, snel leiden tot een verlies van winst.

Tarieven verschillen sterk per vervoerder, afhankelijk van bestemmingen, gewichten, formaten en meer. Daarom is grondig onderzoek naar deze factoren essentieel.

Dit geldt zeker als je internationaal verzendt, want als je op één vervoerder vertrouwt om naar al je bestemmingen te verzenden, kost dat meer dan wanneer je voor elke locatie het beste tarief vindt.

Voor de meest kosteneffectieve verzendstrategie volgen hier enkele praktische tips:

  • Bekijk alle verzendmogelijkheden.
  • Evalueer welke opties aan jouw behoeften voldoen.
  • Identificeer de juiste combinatie van vervoerders, diensten en kosten voor jouw pakketten (bijvoorbeeld grootte, gewicht, bestemming en levertijd).
  • Creëer een multi-carrier strategie die de beste en goedkoopste opties combineert.
  • Houd de tarieven op je lokale en internationale markten in de gaten.
  • Maximaliseer besparingen maar blijf klanten een uitstekende service bieden.

2: Maak gebruik van partners of oplossingen van derden om goedkopere verzendtarieven te krijgen

Nu vervoerders steeds meer overbelast raken en het aantal e-commerce bedrijven dat onderhandelt over verzendtarieven toeneemt, wordt het steeds moeilijker om goedkopere verzendtarieven te krijgen. 

“Steeds vaker lukt het e-commercebedrijven niet eens om in contact te komen met vervoerders om onderhandelingen te starten, waardoor ze vastzitten aan dure verzendtarieven die voor iedereen beschikbaar zijn.”Eros Cavallari

Als je moeite hebt om te onderhandelen over tarieven, of je weet gewoon niet waar je moet beginnen als het op onderhandelen aankomt, overweeg dan de volgende tips:

  • Ken je volume: Vervoerders zijn eerder geneigd om te onderhandelen over tarieven als je een hoger verzendvolume hebt. Zorg ervoor dat je nauwkeurige gegevens kunt delen.
  • Ben klaar om te onderhandelen: Onderhandelen kost tijd, maar kan je bedrijf geld besparen. Ben voorbereid en accepteer niet het eerste aanbod.
  • Benadruk de sterke punten van je bedrijf: Benadruk groei of een sterke online aanwezigheid om vervoerders aan te moedigen betere tarieven te bieden.
  • Overweeg langetermijncontracten: Sommige vervoerders bieden lagere tarieven voor langetermijncontracten. Weeg de voor- en nadelen af voordat je een contract afsluit.
  • Begrijp de prijzen: Verschillende vervoerders hanteren verschillende prijsmodellen. Door deze goed te doorgronden, kun je betere tarieven bedingen.
  • Onderhandel over diensten: Overweeg om te onderhandelen over diensten zoals tracking of verzekering, die kunnen worden opgenomen in het basistarief, of worden aangeboden tegen een meerprijs.
  • Ben niet bang om weg te lopen: Als de onderhandelingen niet goed gaan, ben dan niet bang om op zoek te gaan naar andere vervoerders die betere tarieven kunnen bieden.

Als je moeite hebt om rechtstreeks contact op te nemen met de vervoerders, of als je je netwerk van vervoerders wilt uitbreiden zonder een contract af te sluiten, ga dan op zoek naar een partner of oplossing die je kan helpen toegang te krijgen tot lagere, onderhandelde tarieven.

Oplossingen zoals Sendcloud bouwen relaties op met vervoerders en gebruiken die samenwerking om de best mogelijke tarieven te krijgen.

3: Bied flexibele bezorgmethoden aan

Klanten worden steeds veeleisender en willen graag kiezen uit verschillende verzendmogelijkheden.

“Als je niet in staat bent om verschillende leveringsmethoden aan te bieden, loop je zeker potentiële klanten mis en verzuim je winst. Investeren in meerdere bezorgopties kan ontmoedigend zijn, maar klanten verliezen tijdens het bestelproces kost je uiteindelijk meer op de lange termijn, vooral gezien de stijgende kosten van klantenwerving.” Henriette Vogt

Hier zijn enkele inzichten in welke verzendmethoden consumenten verwachten te zien in het bestelproces:

  • Levering op de volgende dag is de op één na meest populaire verzendmethode voor consumenten na Standaard Thuisbezorging. Hoewel dit duurder is, zijn mensen die hun pakket zo snel mogelijk willen hebben bereid hiervoor te betalen. 
  • Afhalen bij een afhaalpunt wordt steeds populairder: 21% van de consumenten geeft aan dat ze hun pakket liever afhalen bij een plaatselijke winkel en nog eens 16% geeft de voorkeur aan bezorging bij een servicepunt. (Bovendien is deze methode ook nog eens goedkoper voor jou). 
  • Bijna een derde van de consumenten geeft de voorkeur aan bezorging op een afgesproken moment. Klanten willen zelf bepalen wanneer de bestelling wordt bezorgd, zodat ze zeker weten dat ze thuis zijn om de bestelling in ontvangst te nemen. (een extra bonus is dat deze methode het aantal onsuccesvol bezorgde pakketten vermindert). 
  • CO2-neutrale bezorging groeit in populariteit, met bijna 1 op de 5 consumenten die aangeeft dat deze verzendoptie hun voorkeur heeft. Het scoorde zelfs hoger dan bezorging in de avond, brievenbusbezorging en bezorging aan een pakketkluis.

Om meer flexibiliteit te bieden, kun je overwegen om een multi-carrier strategie te implementeren om de goedkoopste tarieven te krijgen voor de diensten die je nodig hebt.

Een alles-in-één verzendoplossing kan je helpen om je logistiek probleemloos te beheren vanuit één platform. Door je webshop te verbinden met verschillende verzendmethoden en deze te integreren in je checkout.

4: Investeer in magazijnbeheer

“We zien vaak dat e-commerce bedrijven veel geld verliezen door slecht magazijnbeheer. En het is geniepig, want veel bedrijven realiseren zich niet hoeveel het ze eigenlijk kost totdat we beginnen met het doorvoeren van de veranderingen en ze de totale besparingen zien.” Eros Cavallari

Slecht magazijnbeheer beperkt je winst om deze veelvoorkomende redenen:

  • Artikelen die op de verkeerde locatie worden opgeslagen, waardoor de verkeerde producten worden verzonden (en er meer retouren zijn).
  • Medewerkers hebben meer tijd nodig om artikelen te vinden in het magazijn. 
  • Orderverwerking duurt langer.
  • Overvolle voorraden of voorraadtekorten komen vaak voor.
  • Artikelen raken zoek of beschadigd. 

Begin met het evalueren van de processen in jouw magazijn en overweeg om een van de volgende maatregelen te nemen:

  • Stel duidelijke locaties in voor alle SKU’s.
  • Zorg ervoor dat orderpickers goed zijn opgeleid om snel en effectief door het magazijn te navigeren.
  • Bedenk welke producten bestsellers zijn en zorg ervoor dat de populairste artikelen eenvoudig te vinden zijn en zich dicht bij de pakstations bevinden.
  • Overweeg om software voor picken en inpakken in te voeren om dit eenvoudiger en efficiënter te maken voor je personeel. 
  • Zorg ervoor dat je magazijn opgeruimd is met zo min mogelijk obstakels voor je personeel.
  • Zorg ervoor dat elke handeling een duidelijk proces heeft om alles soepel te laten verlopen.

Er zijn veel verschillende strategieën die je kunt gebruiken voor magazijnbeheer, dus onderzoek er een paar en implementeer wat het beste werkt voor jouw specifieke behoeften.”

verzendkosten verlagen, magazijnbeheer5: Zorg voor een efficiënt retourproces

Investeren in een retourbeheersysteem is essentieel voor het optimaliseren van de afhandeling van retourzendingen. Een hogere efficiëntie resulteert altijd in kostenbesparingen.

“We weten allemaal dat retourzendingen vervelend zijn en dat ze veel geld kosten. Maar accepteren dat retourzendingen onvermijdelijk zijn, kan een krachtige strategie zijn en het kan je echt helpen om ook kosten te besparen.”Henriette Vogt

Onderzoek eerst je bestaande retourproces en ontdek waar je mogelijk tijd en kosten kunt besparen. 

Veelvoorkomende problemen met het verwerken van retouren die je kosten zullen verhogen, zijn:

  • Inkomende retouren niet volgen, waardoor een retour op willekeurige plekken in het magazijn belandt.
  • Personeel dat niet van tevoren weet wat er wordt geretourneerd, waarom dit gebeurt, of wat ze moeten doen om het te verwerken.
  • Het niet gebruiken van vooraf overeengekomen tarieven of specifieke verzendmethoden voor retourzendingen, waardoor verzendkosten duurder uitvallen dan nodig is.
  • Te veel tijd nemen om een retourartikel te verwerken en klaar te maken voor doorverkoop.
  • Klanten contact laten opnemen met je supportteam om handmatig een retourzending aan te maken, wat het team tijd (en dus geld) kost.

Bedenk ook wat je kunt verbeteren aan je retourbeleid. Op de lange termijn zal een toegankelijk en klantvriendelijk retourbeleid helpen om je klantenbinding te vergroten en het bedrag dat je moet besteden aan het werven van nieuwe klanten te verlagen.

6: Gebruik verzendregels om de goedkoopste verzendmethode te selecteren

Automatisering kan een game-changer zijn in de verwerking van bestellingen. Een specifiek hulpmiddel dat consistent helpt om verzendkosten te verlagen, zijn verzendregels.
Verzendregels passen automatisch “ALS DIT – DAN DAT” acties toe op elke bestelling en omvatten een breed scala aan vooraf ingestelde voorwaarden. Hier zijn enkele voorbeelden van hoe verzendregels je kosten kunnen verlagen:

    • De bezorgmethode toewijzen op basis van klantkeuzes bij het afrekenen.
    • Verzendmethoden koppelen aan de SKU van het product.
    • Automatisch specifieke verzendmethoden toewijzen voor zwaardere zendingen, afhankelijk van het gewicht.
    • De juiste verzendmethode kiezen voor internationale zendingen op basis van de bestemming.
    • De verzekering automatisch toepassen op pakketten boven een bepaalde waarde.

En nog veel meer…

“Klanten van Sendcloud hebben aanzienlijke besparingen gerealiseerd. Een van onze grootste klanten bespaarde in slechts één jaar maar liefst € 60.000 aan verzendkosten. Dit werd bereikt door een verzendregel in te stellen die het afleveradres van elke bestelling controleerde en automatisch de goedkoopste vervoerder selecteerde op basis van de locatie. Het personeel hoefde alleen nog maar het label af te drukken en het pakket te verzenden.” Miguel Delgad

Maak je eigen verzendregels om te zien hoe eenvoudig het is.

Conclusie 

We hopen dat de e-commerce strategieën die onze experts hebben gedeeld waardevol voor je zijn geweest en je zullen helpen om verzendkosten te verlagen. Begin met het onder de loep nemen van je eigen processen en identificeer veelvoorkomende valkuilen die je geld kosten.

Heb je weinig tijd of wil je meer weten over het implementeren van deze strategieën? Neem dan gerust contact met ons op. Ons team van experts staat klaar om je te ondersteunen bij het vinden van kosteneffectieve oplossingen en het verbeteren van je logistieke proces.

Rowan Krause

As a Content Specialist, Rowan delves into the ins and outs of shipping automation and e-commerce logistics. Through her articles, she helps online retailers optimize their shipping strategy.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo