Volledig gratis verzenden aanbieden wordt steeds minder populair. Goedkoop zakelijk verzenden is en blijft natuurlijk voor zowel jezelf als je klant belangrijk. De volledige verzendkosten doorberekenen aan de consument is immers geen optie. Wat kun je nu doen om je winstmarge intact te houden? Om je te helpen zetten we in deze blog 10 tips voor je op een rij voor het goedkoper versturen van pakketten voor online retailers.
Goedkoop zakelijk verzenden voor webshops
Een veelgestelde vraag op het gebied van e-commerce logistiek is hoe je goedkoop verzenden het beste kunt aanpakken. Of je nu van plan bent te verzenden met PostNL, DHL, DPD, UPS, Homerr, Budbee of Trunkrs: je wilt gewoon goedkoop zakelijk verzenden in Nederland én daar buiten. Deze 10 tips helpen je om dit voor elkaar te krijgen!
- Goedkoop zakelijk verzenden begint bij onderhandeling
- Bundel je krachten met een andere webshop
- Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen
- Slim omgaan met de pakketgrootte
- Verpakkingsmateriaal hergebruiken
- Maak gebruik van een online verzendplatform
- Verpakkingsmateriaal groot inkopen
- Denk in kilo’s
- Verzending naar afhaalpunten
- Verzendkosten vergelijken en goedkoper verzenden
Met deze praktische handvaten weet je zeker dat je nooit meer te veel uitgeeft voor het verzenden van pakketten.
Tip 1: Goedkoop zakelijk verzenden begint bij onderhandeling
Elke vervoerder hanteert een prijs schema gebaseerd op volume: hoe meer pakketjes je verzendt, hoe lager het tarief wordt. Veel kleine webshops beseffen niet dat ook zij onderhandelingskracht kunnen hebben bij vervoerders als PostNL, DHL, DPD en UPS.
Het is altijd goed om de kosten voor pakketten te vergelijken voor je met een vervoerder in zee gaat. Wees vooral ook niet bang om contact op te nemen met meerdere verzendbedrijven om te informeren naar de tarieven.
Door te noemen dat je meerdere vervoerders aan het vergelijken bent voor het goedkoper verzenden van je webshop pakketten en verwacht te gaan groeien, kun je wellicht een betere prijs krijgen.
Tip 2: Bundel je krachten met een andere webshop
Naarmate je meer pakketten per maand gaat versturen, worden de kosten per pakket lager. Heb je er al eens aan gedacht om de krachten te bundelen met andere webshops?
Door samen verzendcapaciteit in te kopen, kun je in aanmerking komen voor lagere verzendtarieven. Kijk eens welke bedrijven er bij jou in de buurt zitten en er baat bij kunnen hebben om samen te werken. Zo kun je samen vanuit één account lagere tarieven bedingen.
Tip 3: Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen
Spreek je met jouw producten een specifieke doelgroep aan? Dan zijn er waarschijnlijk veel bedrijven die graag reclame willen maken en zichtbaar willen zijn bij jouw klanten.
Je kunt deze partijen actief benaderen en vragen of ze (een deel van) je verzendkosten willen sponsoren. In ruil daarvoor voeg je bij elke webshop bestelling een flyer van het bedrijf aan het pakket toe.
Natuurlijk werkt het niet als je de doos volpropt met reclame. Een kortingscode geeft je klant bijvoorbeeld ook echt waarde. Let er tevens op dat het geen negatief effect heeft op je eigen merkimago.
Zorg dat je een bedrijf kiest dat past bij je webshop en wees gewoon eerlijk naar je klant. Er is niets dat je klant meer respecteert dan een transparant bedrijf. Voeg er bijvoorbeeld een briefje bij.
Tip 4: Slim omgaan met de pakketgrootte
Denk goed na over de verpakking waarin je je producten verstuurt. Soms kan het namelijk ontzettend veel schelen als producten in een kleinere verpakking (zoals een envelop) kunnen worden verstuurd in plaats van in een doos.
Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over een brievenbuspakje of zelfs briefpost? Een brievenbuspakket kun je goedkoop versturen en heeft net als bij een gewoon pakket een Track & Trace code. Een bijkomend voordeel is dat je klant niet thuis hoeft te zijn om het product in ontvangst te nemen.
Briefpost daarentegen heeft geen Track & Trace code. Wanneer je relatief goedkope producten verkoopt met een lage marge, dan kan briefpost een goed alternatief zijn. Denk maar eens aan spinners of andere kleine gifts.
Houd je klant in dat geval wel goed op de hoogte van het moment van versturen, want de klant kan de zending dus niet volgen. Vermeld daarom ook dat het pakketje binnen 24-uur zal worden afgeleverd.
Tip 5: Verpakkingsmateriaal hergebruiken
Bewaar al het verpakkingsmateriaal dat je zelf ontvangt, want door dozen en opvulmateriaal te hergebruiken kun je ontzettend veel geld besparen op verpakkingskosten.
Zeker kleinere webshops kunnen hiermee de verzendkosten flink drukken. Je kunt zelfs familie en vrienden vragen om verpakkingsmateriaal te bewaren of je kijkt of er een bedrijf in de buurt zit dat veel materiaal onnodig weggooit.
Bovendien doe je met het hergebruik van verpakkingsmateriaal ook klanten een groot plezier. 65% van de Nederlandse consumenten is namelijk van mening dat verpakkingsmateriaal van pakketten volledig recyclebaar moet zijn, blijkt uit de e-commerce statistieken 2023.
Tip 6: Maak gebruik van een online verzendplatform
Een andere tip voor goedkoop zakelijk verzenden is het frankeren en betalen van jouw pakketten online. Grote vervoerders zoals PostNL hebben vaak een online verzendservice, maar nog eenvoudiger is verzenden via een online verzendplatform.
Via een verzendplatform als Sendcloud verzend je eenvoudig al je orders online. Je koppelt je webshop aan het platform, waardoor je orders automatisch inladen en je in bulk verzendlabels kunt printen.
De voordelen van online frankeren zijn dat het goedkoper is en dat je als zakelijke klant vaak in aanmerking komt voor volumekorting. Daarnaast kun je ook gebruik maken van kortingstarieven die het online verzendplatform heeft onderhandeld. Daarnaast bespaar je natuurlijk ook nog wachttijd op het postkantoor.
Tip 7: Verpakkingsmateriaal groot inkopen
Wanneer je verpakkingsmateriaal groot inkoopt, krijg je vaak flinke bulkkorting. Kijk daarom eens welke soort verpakkingen je het meest gebruikt en bestel deze in plaats van elke maand in voor bijvoorbeeld een half jaar.
Het is goed om ook hier meerdere bedrijven (groothandels in verpakkingen) te vergelijken op prijs. Zo kun je bijvoorbeeld terecht bij Rajapack of Verpakkingvoordeel.
Vergeet daarnaast vooral niet om correct te verpakken! Wanneer je onzorgvuldig verpakt en je product raakt beschadigd, wordt verzenden pas echt duur.
Zelfs met verzekering, krijg je niets vergoed wanneer het pakket onzorgvuldig is verpakt. Tape dozen daarom altijd via de “H-methode” en houdt minimaal 6cm afstand tussen doos en product aan. Meer verpakkingsadviezen vind je hier.
Tip 8: Denk in kilo’s
Hoe zwaar zijn je producten INCLUSIEF verpakking? Er worden nog te vaak fouten gemaakt in het opgeven van de gewichten. Het gewicht bepaalt namelijk mede de verzendprijs van je pakket.
Verzend je naar afhaalpunten, dan is het toegestane gewicht vaak 20 kg. Voor thuislevering geldt meestal 30,5 kg. Door je producten in de juiste gewichtsklasse te verzenden, kun je flink wat geld besparen.
Te zware pakketten krijgen vaak een extreem hoge toeslag, doordat er een andere verzendmethode (zoals pallettoeslag) aan te pas komt. Doe het secuur, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Tip 9: Verzending naar afhaalpunten
Een andere mogelijkheid is om te verzenden naar een afhaalpunt. Doordat er meerdere pakketten worden geleverd bij een afhaalpunt, kunnen vervoerders deze verzendoptie goedkoper aanbieden.
De levertijd hangt af van met welke vervoerder je verzendt, daarom kan het verzenden naar afhaalpunten via meerdere vervoerders een interessante optie zijn. Laat je klant in ieder geval altijd zelf de beslissing maken.
Consumenten eisen namelijk keuze in hun bezorgopties. Een slimme strategie daarbij is dat je klanten zelf kunt laten kiezen wat ze willen. Bied gratis verzending naar afhaalpunten aan of enkele euro meer voor thuislevering.
Vaak zie je dan dat mensen alsnog kiezen voor de betaalde thuislevering, maar doordat je de klant zelf de keuze laat maken, vindt die het minder erg om te betalen voor verzending.
Tip 10: Verzendkosten vergelijken en goedkoper verzenden
Heb je nu helemaal geen zin om zelf te onderhandelen met vervoerders of om op zoek te gaan naar bedrijven met wie je kunt samenwerken? Dan hebben we goed nieuws!
Bij Sendcloud bundelen we de kracht van meer dan 23.000 webshops en werken we samen met vervoerders zoals DHL, bpost, DPD, UPS en GLS. Maar je kunt bij ons ook terecht voor premium bezorgdiensten als Budbee, Trunkrs en Cycloon.
Wil je weten wat een pakket verzenden via Sendcloud kost? Bezoek dan onze website om de via Sendcloud beschikbare verzendopties en prijzen te zien.
Heb je zelf nog tips om verzenden goedkoper te maken? Laat het ons weten!
Probleem met verzenden via de post is dat als je koper zegt het pakket niet ontvangen te hebben, je geen poot hebt om op te staan. Ik verkoop dagelijks een 10 tot 20 tweedehandsboeken en als ik ze via de post zou versturen, dan zou me dat een pak in de verzendingskosten schelen, maar wat als de klant beweert het boek niet ontvangen te hebben ? Ik zou graag van andere boekenverkopers horen hoe zij hun boeken verzenden.
De post is inderdaad niet voor elke productcategorie ideaal. Voor producten met een lage inkoopwaarde en winstmarge kan het echter wel de moeite waard zijn om het risico te nemen. Wil je echter zeker zijn dat je klant het pakje in ontvangst heeft genomen, dan dien je te kiezen voor een zending met handtekening voor ontvangst. Dit valt natuurlijk duurder uit, maar bij iets duurdere producten is dit zeker het overwegen waard.
wij zijn een vzw met 20-tal afdelingen in Belgie die zich bezighoud met sociaal,cultureel en religieuze activiteiten. Wij bezorgen aan onze abbonees een tijdschrift die vanuit het buitenland naar ons komt. Wij hebben nu al een erkenningsnummer, p-nummer via de bpost in Belgie. Maar leveren al maanden de tijdschrift ” Yedikita ” manueel aan mensen die zich willen aboneren omdat het kleinschalig was. Ondertussen is het aantal toegenomen tot 149 tijdschriften en ik heb nu al ongeveer 400 bestellingen voor de komende maand(en).
Daarnaast hebben wij nog 2 andere tijschriften die wij willen bezorgen aan de abbonees. De namen zijn ” Insan & Hayat ” en ” Camlica cocuk “.
Kan U bedrijf per maand om in totaal 3 tijdschriften van een -en dezelfde uitgever, genaamd,
” Yedikita “,
” Insan & Hayat “,
” Camlica Cocuk ”
te verzenden aan onze 190-tal abbonees in Belgie?
Wat zijn de tarieven en de voorwaarden a.u.b ?
wat zal de eenheidsprijs zijn ?
Wij heben veel practische en technische vragen i.v.m de mogelijke zendingen van 190 tijdschriften die in de komende maanden zeker zal stijgen tot 400-tal . Wij wensen een spoedige antwoord en eventueel een afspraak om de technische en practische kanten af te spreken.
Met vriendelijke groeten
Cinar Suleyman
0032 477 36 18 54
Hi Cinar,
Bedankt voor je reactie en interesse! Ik ga je gegevens en aanvraag doorzetten naar onze sales afdeling. Zij zullen er spoedig op terugkomen.
Mochten er in de tussentijd vragen zijn, mail of bel gerust via [email protected] of +32 (0)38 08 50 75.
Wanneer ik iets moet verzenden gebruik meestal de dozen die eerder ontvangen en bewaard heb. Zo bespaar ik geld en houd ik rekening met het milieu. Wanneer ik er veel tegelijk nodig heb, koop ik ze ook weleens online, hier zijn vaak genoeg aanbiedingen! https://www.uniquecarton.nl/eigen-ontwerp.html
Hi Marie,
Bedankt voor je waardevolle tip. Zeker handig! Je moet alleen oppassen met het hergebruiken van dozen wanneer ze beschadigd zijn. Je kunt dan het beste genoeg tape gebruiken en beoordelen of het pakket alsnog een stootje kan hebben onderweg. Zendingen raken geregeld beschadigd, wanneer de verpakking niet voldoende is. Als je dit aanhoudt, dan heb je een goede manier om goedkoper & milieuvriendelijker te werk te gaan. Keep up the good work!
–Iris
Het is inderdaad altijd goed om te onderhandelen over de prijs wanneer je een grote hoeveelheid in een keer besteld. Ook kan je inderdaad onderhandelen met de vervoerder van je pakketten. Doe genoeg research en weet wat de marges zijn.
Absoluut, dankjewel voor je reactie Vincent!