Skip to main content

Bpost is nog steeds de bekendste en grootste vervoerder in België. Net als bij elke andere vervoerder heeft ook bpost z’n eigen verzendmethodes om aan de vraag van consumenten te voldoen. Elke verzendmethode heeft natuurlijk zijn voordelen, nadelen en voorwaarden. Wat deze juist zijn, wat de voordelen zijn en over welke verzendmethodes van bpost je beschikt via Sendcloud ontdek je in dit artikel. 

Pakket verzenden bpost: de opties voor webwinkeliers

Tot september 2010 was bpost bekend als De Post. Waar het vroeger een staatsonderneming, is het al sinds 2000 verzelfstandigd. Toch hebben ze nog steeds het grootste netwerk aan postpunten maar ook aan postbodes. Zo worden er per dag nog steeds 12 miljoen poststukken behandeld.

Voor jouw klant staat een snelle en veilige bezorging voorop. Iedereen wil zijn of haar pakket zo snel mogelijk ontvangen en een gemiste afleverpoging is frustrerend. Daarom zijn er verschillende verzendopties beschikbaar via bpost voor jouw webshop.

Wij kennen als geen ander de pijn van verzenden. Daarom hebben we Sendcloud opgericht. bpost was de eerste aangesloten vervoerder van Sendcloud in België. We helpen je graag bij het vinden van de juiste vervoerder en verzendopties voor je webshop. Welke mogelijkheden heb je allemaal met bpost en wat zijn er de voordelen van? We lichten ze in dit artikel uit.

Gemakkelijk pakketten verzenden via Bpost én je verzendproces optimaliseren? Probeer Sendcloud nu gratis! 👀

Vier verzendopties met bpost voor e-commerce

Met Sendcloud combineer je vervoerders, waaronder bpost, waardoor je volledig automatisch al je orders verwerkt en verzendt. Door onze samenwerking met bpost kun je 4 verschillende verzendopties in je checkout integreren om conversie te verhogen. We lichten ze voor je uit.

Verzendopties bpost

bpack 24h pro thuislevering
bpack24h pro met handtekening voor ontvangst
Bpost@bpack verzenden naar afhaalpunten en pakjesautomaat
bpost World Business

1. Bpack 24h Pro thuislevering binnen België

Bpack 24h pro is de verzendmethode voor een snelle en betrouwbare levering van pakketten binnen België. Bpost streeft ernaar pakketten die verzonden worden met bpack 24h pro de volgende werkdag aan de deur te leveren tussen 8:00 uur en 17:00 uur.

Breng je de pakketten zelf binnen bij een bpost punt, dan worden ze de werkdag nadat ze daar zijn opgehaald door bpost geleverd bij je klant (tip: de meeste bpost punten hebben hun ophaling op een vast tijdstip, je kan dit gewoon even navragen in je dichtstbijzijnde bpost punt).

De bpack 24h pro verzendmethode is geschikt voor pakketten tot 30kg. Binnen Sendcloud bieden we 2 gewichtsstaffels aan, namelijk 0-10kg en 10-30kg. Je kan van de bpack 24h pro verzendmethode gebruik maken door binnen je Sendcloud account bpost@home te selecteren.

Voorwaarden bpack 24h pro thuislevering

  • Maximaal formaat: l + 2b + 2h = 300 cm
  • Maximale lengte = 150 cm
  • Maximaal gewicht is 30 kg
  • Standaard zonder handtekening voor ontvangst
  • Gemiste eerste afleverpoging? Dan wordt de zending naar het dichtsbijzijnde postpunt gebracht en bewaard voor 15 kalenderdagen.

Pakket verzenden bpost voor e-commerce

2. Bpack24h Pro met handtekening voor ontvangst binnen België
Handtekening voor ontvangst werkt hetzelfde als standaard levering, maar met handtekening weet je wie de zending in ontvangst heeft genomen. Dit is een extra zekerheid voor jezelf.

Wil je hiervan gebruik maken via Sendcloud, dan kies je gewoon voor de verzendoptie bpack@home handtekening voor ontvangst of wanneer je jouw eigen bpost contract gebruikt, dit contract inladen bij Sendcloud om sneller te verzenden. Je kunt je pakket vervolgens afleveren bij een bpost pakketpunt of gebruik maken van een pick-up via je eigen contract.

Voorwaarden bpack24h pro met handtekening voor ontvangst 

  • Maximaal formaat: l + 2b + 2h = 300 cm
  • Maximale lengte: 150 cm
  • Maximaal gewicht is 30 kg
  • Voor deze verzendoptie betaal je een vaste toeslag op je standaard tarief.

3. Bpost@bpack: Pakketten versturen naar een afhaalpunt
Voeg meer flexibiliteit toe aan je checkout door afhaalpunten aan te bieden. In België worden afhaalpunten veelvuldig gekozen. Je klant kiest tenslotte zelf waar het pakket wordt afgeleverd en haalt het pakket op wanneer het hem uitkomt. Ongeveer 20% van de Belgen verkiest levering in afhaalpunten boven thuislevering. Door afhaalpunten en daarmee flexibiliteit toe te voegen aan je checkout verhoog je conversie, klanttevredenheid en verlaag je het aantal webshop verlaters. Het voordeel van een bpost afhaalpunt is dat de afmetingen en het gewicht voor deze verzendoptie gelijk zijn aan een standaard thuislevering.

Voorwaarden verzenden naar bpost afhaalpunten 

  • Maximaal formaat: l + 2b + 2h = 300 cm
  • Maximale lengte: 150 cm
  • Maximaal gewicht is 30 kg
  • Je klant kan het pakket op ieder gewenst moment ophalen bij een bpost postpunt of postkantoor.

Combineer je vervoerders via Sendcloud? Dan kun je de afhaalpunten van meerdere vervoerders in je checkout integreren, zodat je klant altijd het dichtstbijzijnde afhaalpunt kan selecteren.

Bpost: verzenden naar een pakjesautomaat

Met bpost@bpack maak je ook gebruik van pakjesautomaten. Activeer je de afhaalpuntkiezer van Sendcloud? Dan worden automatisch pakjesautomaten getoond in je checkout en kan je klant hier zelf voor kiezen. Pakjesautomaten brengen aanvullende voordelen met zich mee:

  • Levering de volgende werkdag in een van de Cubee pakjesautomaten
  • Het pakket kan vanaf 11 uur afgehaald worden
  • Bij drukke knooppunten, in stations en winkelcentra
  • Af te halen op ieder gewenst moment, 24/7
  • Ook mogelijk voor het retourneren van pakketten
  • Het pakket blijft 5 dagen beschikbaar voor ophaling bij de pakjesautomaat
  • Maximumafmetingen van het pakket: 32 x 43 x 58 cm
  • Maximuum gewicht: 30 kg

4. Bpost World Business voor zendingen binnen en buiten Europa
Via bpost world business is het ook mogelijk om binnen en buiten Europa te verzenden. Bpost werkt dan samen met internationale logistieke partners om je pakket af te leveren. Het is afhankelijk van het land waar je naartoe verzendt, met welke partner bpost samenwerkt.

Hoelang het pakket onderweg is, is ook afhankelijk van het land waar je naartoe verzendt. Bekijk hier hoelang je pakket onderweg is.

Voorwaarden bpost World Business 

  • Maximaal formaat: l + 2b + 2h = 300 cm
  • Maximale lengte = 150 cm (behalve in Nederland: 120 cm)
  • Maximaal gewicht: 30 kg
  • Inclusief handtekening voor ontvangst
  • Standaard niet verzekerd

Bpost World Business: Pakket verzenden met bpost wereldwijd

Hoe verzend je een pakket met bpost via Sendcloud?

Het moge duidelijk zijn dat je heel wat verzendopties hebt via bpost. Daarbij kun je zelf een contract afsluiten bij bpost wanneer je voldoende verzendvolume hebt. Het aantal pakketten dat je verstuurt, bepaalt namelijk je onderhandelingspositie en hetgeen bpost je zal voorstellen. Wil je daarnaast je volledige verzendproces automatiseren,  inrichten zoals jij het wil en meerdere vervoerders combineren? Dan kun je jouw eigen contract koppelen aan de verzendsoftware van Sendcloud, om je volledige verzendproces te automatiseren.

Een andere optie is geen contract afsluiten bij bpost en direct via Sendcloud gebruikmaken van bpost. Je maakt dan gebruik van de kortingstarieven van Sendcloud.

Combineer je eigen bpost contract met Sendcloud

  • Gebruik je eigen contract: Direct inladen met  je eigen onderhandelde tarieven/voorwaarden.
  • Direct contact met bpost: Snellere afhandeling van vragen.
  • Volledige checkout: Combineer meerdere vervoerders en verzendopties via Sendcloud
  • Meest geschikte verzendoptie: Gebruik slimme verzendregels om automatisch de juiste verzendoptie voor je zendingen te selecteren.
  • Orders verwerken: met barcodescanners inclusief picklijsten en pakbonnen
  • Automatisch orders verwerken: In één klik verzendlabels printen.
  • Automatische tracking notificaties: Voor iedere status van je zending.
  • Automatisch retourportaal: Foutloos en zonder moeite retouren afhandelen.

Maak gebruik van de Sendcloud kortingstarieven bij bpost

  • Flexibel en contractloos: Verzenden met de Sendcloud tarieven.
  • Volledige checkout: bpost met andere vervoerders combineren.
  • Automatisch orders verwerken: en in één klik verzendlabels printen.
  • Automatische tracking notificaties: Voor iedere status van je zending.
  • Direct support: vanuit je Sendcloud omgeving.
  • Automatisch retourportaal: Foutloos en zonder moeite retouren afhandelen.

Welke verzendmethode het meest voordelig is hangt volledig af van wat je verzendt. We hebben een handige tool ontwikkeld waarmee je zelf de prijzen kunt vergelijken op basis van de verzendroute en het verpakkingstype:

Prijscalculator verzendkosten België

Door de koppelingen met meer dan 40 shopsystemen en een API kun je moeiteloos een connectie maken tussen je webshop en Sendcloud en direct aan de slag.

Tot slot

Welke verzendoptie het best bij je webshop en producten past, hangt af van de producten die je verzendt. De afmetingen van je pakket en de bestemming zijn bepalend voor je tarief. Door vervoerders te combineren, kun je daarnaast risico’s spreiden en altijd de verzendoptie gebruiken die het best bij jouw situatie past.

Wil je meerdere vervoerders en verzendopties bekijken? Lees dan: Welke vervoerder zoals bpost, DHL, DPD en UPS past bij jouw shop?

Kris Cuypers

Onze marketing allrounder Kris schrijft met een sterke interesse in e-commerce en logistiek regelmatig over de laatste trends en ontwikkelingen op het Sendcloud blog.

Begin vandaag nog met slimmer verzenden

Start gratis
Ingesteld in 5 minuten Geen technische kennis nodig Gratis support
Stars

Meer dan 2000 vijf sterren reviews

G2 Crowd Logo Trustpilot Logo Capterra Logo

2 Reacties

  • riet vanlimbergen schreef:

    hallo,
    ik heb een pakje ontvangen van toppy.nl en wilde dit terugsturen. Mijn man heeft dit naar bpack wild sur gestuurd ipv naar
    de firma zelf. Komt dit pakje automatisch terug bij toppy.nl of wat gebeurt hiermee?

    grt riet vanlimbergen – Schildermans
    knapenhoef 56
    3920 lommel

    • Iris Dings schreef:

      Beste Riet,

      Excuses voor de late reactie. Wanneer er aan de buitenzijde van het pakket niet duidelijk is dat het naar de webshop moet en het geadresseerd is naar bpost dan is de kans groot dat dit niet direct goed gaat. Mocht je in de tussentijd nog niets van bpost vernomen hebben dan raad ik je aan hier contact mee op te nemen. Met het trackingnummer van de zending kan er in ieder geval even gekeken worden waar de zending zich op dit moment bevindt en kun je even bespreken wat het beste is om te doen.

      Hopelijk helpt dit.

      Veel succes met de zending!


      Iris van Senddcloud