Wetswijziging voor e-commerce in België
Sinds 21 september zijn alle online verkopers in België verplicht om consumenten minimaal 2 leveringsmethoden aan te bieden.
Voldoe direct aan deze nieuwe regelgeving en krijg toegang tot diverse vervoerders en leveringsopties zonder vast te zitten aan langdurige contracten.
100+ vervoerders
10.000+ servicepunten
Gratis abonnement beschikbaar
Europa’s #1 verzendsoftware waar 23.000+ bedrijven al op vertrouwen
”Met de verschillende bezorgmethoden via Sendcloud hebben onze klanten de flexibiliteit om zelf te kiezen waar, wanneer, en door wie ze hun pakket geleverd willen hebben.
100+ leveringsmethodes
Activeer vervoerders in slechts een paar klikken. Verzend vandaag nog binnen België met Bpost, Mondial Relay, DHL, en 100+ andere vervoerders.
Verzend naar 10.000+ servicepunten
Verzend voordelig naar een van de duizenden servicepunten in België met de verzendmethodes van Bpost, Mondial Relay, DPD, UPS en PostNL.
Bespaar 7 minuten op elke order
Maak orderverwerking zo eenvoudig mogelijk. Bespaar tijd én geld op elke order met een workflow die bij jouw team past.
Onze kortingstarieven
Free
Lite
Growth
Premium
Begin vandaag nog met slimmer verzenden
Voldoe vandaag nog aan de nieuwe wetgeving en overtref de verwachtingen van klanten met een flexibele bezorgervaring.
In 5 minuten ingesteld
Geen codering nodig
Geen creditcard vereist
Koppel je verkoopkanalen en verzend met 100+ vervoerders
Verzend met Europa’s populairste vervoerders met onze kortingstarieven of via je eigen contract.
50+ Integrations
Shopify
WooCommerce
Magento
Exact Online
API
100+ Carriers
DHL
DPD
UPS
GLS
FedEx
Veelgestelde vragen
Waarom deze nieuwe wetswijziging?
Met de nieuwe leveringsmogelijkheden voor de consument, wil de Belgische overheid meer duurzame en milieuvriendelijke leveringen stimuleren.
De groei van e-commerce heeft een grote invloed op ons leefmilieu, vooral op de luchtkwaliteit in steden. De afgelopen jaren is het aantal bestelwagens door de groei van de e-commercesector jaarlijks met 10% toegenomen.
De stedelijke logistiek is verantwoordelijk voor minstens een kwart van de transportgerelateerde CO2-uitstoot in steden. Voor andere vervuilende stoffen, zoals stikstofoxiden en fijnstof, loopt dit percentage zelfs op tot 30% of soms zelfs 50% (Bron: legalnews.be)
Zijn er uitzonderingen?
De nieuwe wetswijziging geldt voor bedrijven die online producten verkopen die geleverd worden op Belgisch grondgebied, maar er zijn drie uitzonderingen:
– Het bedrijf werd minder dan drie jaar geleden opgericht.
– De levering beperkt zich uitsluitend tot een afhaalmogelijkheid op een
fysieke locatie.
– De producten rechtvaardigen het gebruik van één bezorgmethode, zoals voor thuisbezorging van warme maaltijden.
Wat staat er exact in de wettekst?
Op de website van Federale Overheidsdienst Justitie is te lezen:
Art. 18. In boek VI, titel 3, hoofdstuk 2, afdeling 1, van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 21 december 2013, wordt een artikel VI.45/2 ingevoegd, luidende:
“Art. VI.45/2. § 1. Onverminderd de overige verplichtingen die worden opgelegd door deze afdeling biedt de onderneming aan de consument, voordat de consument door een overeenkomst op afstand gebonden is, minstens twee verschillende leveringswijzen voor de goederen die hij te koop aanbiedt. Deze bepaling is enkel van toepassing op overeenkomsten waarbij de
levering van de bestelde goederen op Belgisch grondgebied plaatsvindt. § 2. Paragraaf 1 is niet van toepassing indien er objectieve redenen eigen aan de aangekochte goederen of eigen aan de plaats waar de aangekochte goederen geleverd of gebruikt zijn om slechts één leveringswijze aan te bieden. In dat geval verstrekt de onderneming objectieve informatie over de
reden waarom aan de consument geen tweede leveringswijze wordt aangeboden. Paragraaf 1 is niet van toepassing indien de enige aangeboden
leveringswijze bestaat in het ophalen van het bestelde goed in een vestigingseenheid van de onderneming. Paragraaf 1 is niet van toepassing op ondernemingen die minder dan drie
jaar geleden zijn opgericht. De Koning kan na beraadslaging in Ministerraad de goederen of de categorieën van goederen aanwijzen waarvoor paragraaf 1 niet van
toepassing is. § 3. Vier jaar na de datum van inwerkingtreding evalueert de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie de toepassing van deze bepaling. Het verslag van deze evaluatie wordt overgemaakt aan de minister, de minister bevoegd voor Middenstand, de minister bevoegd voor Consumenten, en de minister bevoegd voor Post.”.
Bron: Federale Overheidsdienst Justitie
Hoe werkt het Sendcloud verzendplatform?
Je kunt de verzendsoftware van Sendcloud gebruiken via een gebruiksvriendelijke interface of via de API. Zodra je je account hebt ingesteld, importeert Sendcloud automatisch je bestelgegevens.
Zo kun je met één klik een verzendmethode selecteren en de verzendlabels aanmaken (in bulk of één voor één).
Nadat een pakket is opgehaald door de vervoerder of is afgegeven bij een servicepunt, biedt Sendcloud real-time tracking updates, die je automatisch naar je klanten kunt sturen om ze op de hoogte te houden.
Als klanten een retourzending willen versturen, kunnen ze dat met Sendcloud doen via een geautomatiseerd portaal, zonder manueel werk van jouw kant.
Je kunt ook een merknaam instellen of je logo toevoegen aan verzendlabels, tracking e-mails en het retourportaal. Alles om een volledig eigen merk- aankoop ervaring te creëren.
Hoeveel kost de verzendsoftware van Sendcloud?
Je kunt onze verzendsoftware gratis gebruiken of, als je toegang tot premium functies nodig hebt, met een betaald abonnement.
Kijk voor een uitgebreide vergelijking van functies op elk plan op de prijzenpagina.