Soepele e-commerce logistiek is de ruggengraat van elke e-commerce onderneming. Als jouw logistieke processen niet goed verlopen, wordt je groei flink beperkt. Elk logistiek probleem kan leiden tot ontevreden klanten en uiteindelijk de reputatie en de opbrengsten van je onderneming schaden. In dit artikel bespreken we de grootste logistieke uitdagingen van 2023, vertellen je waarom ze zo belangrijk zijn voor je klantervaring, loyaliteit en winst, en bespreken we hoe je deze uitdagingen kunt aanpakken.
De huidige staat van logistiek in de e-commerce industrie
De pandemie heeft de e-commerce een gigantische boost gegeven, maar zorgde ook voor flinke problemen in de supply chain en in de productie van goederen. En door de huidige inflatie en speculaties over een aankomende recessie, twijfelen kopers over de aankoop van bepaalde producten. Deze nieuwe onzekerheid is een uitdaging voor zowel online- als offline retailers.
Toch laten cijfers zien dat de e-commerce toch nog blijft groeien. In 2020 werd de wereldwijde logistieke markt voor e-commerce geschat op 235,70 miljard dollar. Tegen 2030 zal dit naar verwachting 1.901,97 miljard dollar bedragen. Het transport van deze bestellingen zal goed zijn voor bijna 70% van de logistieke markt.
Er is dus hoop, maar hoe kun je de meest voorkomende obstakels voor 2023 overwinnen?
De 9 grootste logistieke uitdagingen in 2023
Wat zijn in 2023 de grootste logistieke uitdagingen?
1. Hoge brandstofprijzen en stijgende vrachttarieven
De e-commerce groeit maar daarachter schuilen hoge vrachttarieven, als gevolg van een piek in de brandstofprijzen en het aanhoudende tekort aan zeecontainers. Deskundigen voorspellen dat dit in de nabije toekomst zo zal blijven. Vertragingen in de supply chain kunnen daarnaast voor toeslagen zorgen.
Tot slot stijgen ook de transportkosten over land. Deze problemen zetten druk op je winstmarges of brengen je concurrentievoordeel in het geding – je moet deze kosten immers doorberekenen om winst te blijven maken. Maar als je je verzendkosten effectief kunt beheren, ben je beter gepositioneerd om wereldwijd te concurreren.
Sendcloud analyseerde 700.000 leveringen die met toeslagen te maken kregen, en op basis van deze gegevens geven we je tips om de kans op toeslagen te verminderen:
- Ken je producten en weet van elk product aan welke mogelijke toeslagen ze onderhevig zijn en aan welke vereisten ze moeten voldoen
- Adresseer je bestelling goed en plak het label goed op de doos
- Kies de juiste vervoerders en verzendmethoden
- Verzend efficiënt door de verzendroutes te verkorten
- Onderhandel over je verzendcontracten
- Automatiseer met verzendregels om verzendkosten te beperken
2. Problemen in de supply chain
We noemden het net al even. De onrust in de wereldwijde containervaart zorgt voor problemen in de supply chain.
Overvolle havens, productievertragingen en extreme weersomstandigheden vormden in 2021 en 2022 belangrijke obstakels in de toeleveringsketens.
Door deze uitdagingen kregen leveranciers en fabrikanten wereldwijd te maken met tekorten, voorraadproblemen, vertragingen bij fabricage, en lange nabestellingen voor hun artikelen.
Helaas zullen deze uitdagingen niet zomaar verdwijnen. Verwacht wordt dat ze tot in 2023 zullen aanhouden als gevolg van de aanhoudende grote vraag van consumenten.
Door gebruik te maken van data kun je zien waar de vraag ligt en voorspellingen doen. Hierdoor kun je jouw voorraad op tijd aanvullen en voorkom je dat je zonder voorraad zit.
3. Het managen van je klantverwachtingen
De opkomst van online winkelen zorgt voor meer concurrentie en hogere klantverwachtingen. Klanten verwachten namelijk dat hun bestellingen zo snel mogelijk aankomen.
Nu veel e-commerce ondernemingen aan same day delivery doen, en in het buitenland bestellingen soms zelfs binnen één uur worden bezorgd, voelen veel e-commerce ondernemingen de enorme druk om de vraag bij te houden en concurrerend te blijven.
Lever je dezelfde goederen tegen dezelfde prijs als jouw concurrent, dan is het belangrijk om te voldoen aan de verwachtingen van je klant om op lange termijn te slagen. Maar wat verwachten klanten eigenlijk?
- Een soepel aankoopproces – een naadloze ervaring en een uitstekende service
- Same day- of next day delivery
- Het volgen van de bestellingen in real time
- Flexibel bestellen
- Eenvoudig retourneren
Het komt neer op gemak, snelheid en duidelijkheid. Dit bereik je door met een duidelijk systeem te werken om zendingen te volgen, regelmatige updates van de koerier te geven, en vanuit jouw kant duidelijke bezorginstructies te verstrekken.
Lees er meer over in ons artikel: Hoe overtref je de klantverwachting in e-commerce in 2023?
4. Personeelstekort en inefficiënt managen van werknemers
Ondanks de stijging van de lonen hebben logistieke bedrijven wereldwijd nog steeds moeite om werknemers te vinden en deze vast te houden. Dit leidt tot absenteïsme en dit probleem echoot verder door de hele toeleveringsketen.
Aan de andere kant zijn er steeds minder gekwalificeerde chauffeurs en havenarbeiders – velen kiezen ervoor om vervroegd met pensioen te gaan. Wist je dat er nog nooit in de geschiedenis van de Rotterdamse haven zo’n groot personeelstekort is geweest?
Omdat er geen directe oplossing is voor de personeelskrapte, kiezen veel e-commerce ondernemers om samen te werken met een 3PL (third party logistics, derde partij logistiek).
Samenwerken met zo’n partij is vaak een goede oplossing, maar kan ook de nodige problemen opleveren als je het niet goed beheert. De belangrijkste uitdaging is ervoor zorgen dat iedereen op één lijn zit en efficiënt werkt.
Zo houd je jouw interne processen soepel en je werknemers gelukkig:
- Werk met duidelijke processen die voor iedereen goed te volgen zijn.
- Leer efficiënt delegeren. Wie is verantwoordelijk voor wat?
- Geef je werknemers opleidingsmogelijkheden om bij te blijven.
- Gebruik de juiste hulpmiddelen en verzendoplossingen om de processen in het magazijn te stroomlijnen.
5. Goederen die beschadigd raken tijdens verzending
Bij het verzenden is er altijd risico op schade – hoe goed je je producten ook verpakt. Dit geeft vele ondernemingen hoofdpijn en ook voor de klant is het een echte dealbreaker wanneer hun bestelling beschadigd aankomt. Wat kun je doen om beschadigingen zoveel mogelijk te voorkomen?
- Gebruik stevige dozen en beschermende verpakkingen om de goederen tijdens het vervoer te beschermen.
- Implementeer een proces waarbij je alle binnenkomende goederen controleert. Zorg voor een beleid met duidelijke stappen die je onderneemt wanneer goederen beschadigd binnenkomen.
- Zorg ervoor dat de verzekering up-to-date is.
- Zorg voor een duidelijk beleid dat je klantenservicemedewerkers kunnen volgen wanneer een bestelling beschadigd aankomt.
6. Foute of vertraagde bezorging
Online ondernemingen zullen door supplychain-problemen mogelijk vaker te maken krijgen met foute of vertraagde bezorgingen.
Zelfs als de vertraging niet jouw schuld is, zullen klanten jou toch verantwoordelijk houden. Vertragingen kunnen jouw reputatie op meerdere manieren schaden. Het kan ervoor zorgen dat je inkomsten misloopt, maar ook het vertrouwen van je klanten in je merk aantasten.
Vertraagde leveringen kunnen ontstaan door onjuiste verzendinformatie door handmatige fouten, extreem weer of bijvoorbeeld drukte in de piekperiodes.
Handmatige fouten in de adressen van de klanten, kunnen logistieke problemen veroorzaken die leiden tot gemiste deadlines, vertraagde zendingen en ontevreden klanten.
Een oplossing voor deze uitdaging is het gebruik van een verzendsoftware die het complete label- en pick- en pack proces automatiseert. Hierdoor zijn er eigenlijk geen menselijke fouten mogelijk, omdat er geen handmatige wijzigingen nodig zijn. Dit verhoogt de efficiëntie en vergroot de kans dat een pakket op tijd wordt geleverd.
Andere oplossingen zijn:
- Met andere vervoerders werken
- Werken met afhaalpunten
- Je retourtermijn verlengen
- Gebruik maken van een verzekering voor de vertraging van je zendingen
- Je klant in staat stellen hun pakket te volgen en ze pro-actief op de hoogte houden van eventuele vertragingen
Door duidelijk en tijdig te communiceren over mogelijke vertragingen, kun je de negatieve gevolgen compenseren en het vertrouwen van je klanten in je bedrijf behouden.
Lees hier meer over in ons artikel over WISMO-vragen.
7. Foutieve tracking
Onnauwkeurige tracking kan een grote kopzorg zijn voor bedrijven en klanten. Het is vooral frustrerend wanneer klanten geen zicht hebben op de locatie of de verwachte levertijd van een bestelling. Dit is nog belangrijker wanneer het om tijdgevoelige zendingen gaat, zoals bestellingen voor feestdagen. Het is ook niet zo gek dat klanten graag real-time informatie willen over de status van hun pakketten.
Wanneer klanten real-time informatie hebben over hun bestelling, kunnen ze ervoor zorgen dat ze thuis zijn om hun pakket te ontvangen.
Via Sendcloud kun je al je leveringen op één platform volgen. En zowel jij als je klanten ontvangen real-time meldingen.
8. Reverse logistics of retourlogistiek
In het verleden waren softwareoplossingen voor de logistieke sector vooral gericht op het optimaliseren van het verzenden van bestellingen van de retailer naar de klant.
Met de boom van e-commerce is ook het volume van teruggezonden producten toegenomen, wat zorgt voor belangrijke uitdagingen zoals:
- Problemen bij het beheer van retourzendingen omdat je niet genoeg mankracht hebt om je retouren te verwerken
- Gebrek aan standaardisatie in processen en beleid. Dit leidt tot hogere kosten
- Meer uitstoot, verpakkingen en afval
Het goede nieuws is dat er verzendoplossingen zijn die je helpen bij je behoeften op het gebied van retourlogistiek met speciaal voor e-commerce ontwikkelde oplossingen.
9. Cybersecurity
Gegevensbescherming blijft een grote uitdaging in de logistieke sector. Bedrijven van elke omvang zijn namelijk kwetsbaar voor cyberaanvallen. Deze incidenten kunnen leiden tot gegevensverlies, vertrouwensverlies en zelfs juridische stappen van klanten of partners van wie de persoonlijke gegevens zijn gelekt.
Een oplossing is het uitbesteden van IT-diensten aan een ervaren bedrijf met kennis van de nieuwste cyberdreigingen en cyberbeveiligingsoplossingen. Zo kun je je gegevensbeveiligingsmaatregelen verbeteren en het risico op cyberaanvallen minimaliseren.
Logistiek: De sleutel tot het succes van jouw e-commerce onderneming
Klantretentie verhoogt de winst aanzienlijk. Slechts 5% meer retentie kan de winst met 25% tot 95% verhogen!
Een slechte klantervaring als gevolg van logistieke problemen kan echter leiden tot klantverloop. 49% van de consumenten meldt dat zij in het afgelopen jaar merken hebben verlaten door een slechte klantervaring.
Effectief logistiek management is noodzakelijk voor het succes van elk e-commercebedrijf. Het helpt niet alleen de verwachtingen van de klant te overtreffen, maar zorgt ook voor een concurrentievoordeel op de markt.
Een goed beheer van de supply chain zorgt voor tijdige levering, efficiënt voorraadbeheer, kostenvermindering, meer efficiëntie, een betere klantervaring en meer klantloyaliteit.
In de e-commerce zijn snelheid en gemak belangrijke prestatie-indicatoren voor succes. Klanten verwachten een snelle en betrouwbare levering en logistieke problemen maken het moeilijk om aan die verwachtingen te voldoen.
Bedrijven kunnen aan de eisen van hun klanten voldoen en hun loyaliteit behouden door deze uitdagingen aan te pakken.
Je logistieke uitdagingen verslaan met Sendcloud
Ons doel is online retailers in staat te stellen hun verzendtraject te optimaliseren, vanaf de checkout tot een retour. Zo behaal jij een concurrentievoordeel op de markt.
Door ons platform te gebruiken, behoren logistieke uitdagingen tot het verleden en kunnen zendingen worden omgezet in een positieve ervaring voor jouw bedrijf, en een naadloze en probleemloze ervaring voor je klanten.
Sendcloud helpt je logistieke uitdagingen te overwinnen:
- Verras je klanten met snelle, handige en betaalbare bezorgopties.
- Koppel en activeer eenvoudig meerdere vervoerders via één enkele oplossing om lange en dure integratieprocessen over te slaan.
- Bespaar tijd met het automatisch genereren van verzendlabels, douanedocumenten voor zendingen naar het buitenland en geavanceerde verzendregels.
- Stimuleer klantloyaliteit en verminder vragen aan de klantenservice met een branded trackingpagina.
- Creëer een soepel en efficiënt retourproces, ook voor internationale retourzendingen. Dit doe je met je eigen gepersonaliseerde retourportaal.
- Verkrijg inzichten uit historische en real-time gegevens op basis van miljoenen zendingen. Zo kom je al je bezorgbeloftes na.
- Voeg kernverzendfuncties toe aan elk aangepast systeem, WMS, ERP of marktplaats met flexibele API’s. Hierdoor bespaar je tijd en verhoog je de speed-to-market.
De conclusie
Logistiek speelt een noodzakelijke rol in het succes van elk bedrijf, vooral in de e-commerce industrie.
Door gebruik te maken van een verzendoplossing en zaken uit te besteden aan ervaren bedrijven, kunnen e-commercebedrijven hun logistieke uitdagingen het hoofd bieden en een uitzonderlijke klantervaring leveren.
Wil je als e-commercebedrijf je verzendproces optimaliseren en je consumentenervaring naar een hoger niveau tillen? Dan is Sendcloud waarschijnlijk het alles-in-één verzendplatform waarnaar je op zoek bent.
Vraag een demo aan en zie wat Sendcloud kan doen om jouw logistieke uitdagingen aan te pakken.