WooCommerce is één van de populairste shopsystemen voor online retailers. De e-commerce plugin van WordPress wordt door veel Nederlandse en Belgische webshops gebruikt. Met behulp van WooCommerce plugins (ook wel WordPress addons of WordPress extensies genoemd) kunnen webshops eenvoudig worden uitgebreid met extra functionaliteiten. Er is een uitgebreid aanbod aan plugins (CRM, logistiek, marketing, etc.), maar welke zijn het beste en gaan jou helpen om een succesvolle webshop te bouwen en je winst te maximaliseren in 2021?
We zochten het voor je uit en hebben een complete gids samengesteld met 24 onmisbare WooCommerce plugins:
- WooCommerce plugins voor meer webshop verkeer
- WooCommerce plugins om resultaten beter te analyseren
- WooCommerce plugins om het uiterlijk van je webshop aan te passen
- WooCommerce plugins om de check-out te vereenvoudigen
- WooCommerce plugins om het logistieke proces te optimaliseren
- WooCommerce plugins om de backend van je website te verbeteren
- WooCommerce plugins om de klantloyaliteit te vergroten
24 onmisbare WooCommerce plugins voor 2021
WooCommerce extenties voor meer webshop verkeer
Als webwinkelier wil je er alles aan doen om zoveel mogelijk potentiële klanten naar je webshop te krijgen. De volgende 3 WooCommerce addons helpen je om meer bezoekers naar je webshop te krijgen en dus meer te verkopen.
1. Google Feed Manager: meer bezoekers via Google Shopping advertenties
Google Shopping is één van de beste manieren om potentiële klanten kennis te laten maken met je producten. De meeste consumenten zoeken namelijk via Google en met de WooCommerce Google Feed Manager plugin worden je producten zichtbaar in de Google Shopping resultaten.
Dit omdat de extensie het verzenden van productinformatie automatiseert en maakt het eenvoudig om Google Shopping advertenties te maken.
Het bespaart je ontzettend veel tijd en je kunt nog steeds de content van elk veld aanpassen om je Google Shopping omzet te maximaliseren. Google Shopping heeft als voordeel dat online shoppers direct op de juiste productpagina in jouw webshop terechtkomen.
Het levert dus niet alleen meer verkeer op, maar nog belangrijker: beter verkeer. Mensen die via Google shopping komen, gaan namelijk over het algemeen sneller over tot een aankoop. Dit omdat ze al een duidelijke interesse hebben getoond door op de link te klikken.
De kosten voor shopping campagnes kunnen wel sterk fluctueren. Besteed daarom voldoende aandacht aan het optimaliseren van tekst en afbeeldingen en stel een maximaal campagnebudget in je Google Adwords account in.
2. Facebook Shopping: creëer een tweede verkoopkanaal via Facebook
Heb je net zoals vele bedrijven een Facebook pagina, maar maak je nog geen gebruik van de Shop functie? Dit is een simpele e-commerce omgeving op je Facebook pagina, waarmee je potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis kunt laten maken met je producten.
Omdat je niet telkens je Facebook shop naast je WooCommerce shop wilt bijhouden, is er deze handige Facebook Shopping plugin waarmee je met één klik je complete productcatalogus naar Facebook importeert. Op die manier creëer je eenvoudig een extra verkoopkanaal.
3. Adwords remarketing: bereik potentiële klanten opnieuw met remarketing
Eén van de goedkoopste manieren om meer klanten te krijgen, is door consumenten die je webshop al bezocht hebben opnieuw te bereiken met advertenties. Ze hebben namelijk al interesse getoond in je product of webshop en zijn dus eerder geneigd om tot aankoop over te gaan.
De Adwords remarketing plugin maakt het opzetten van remarketing campagnes eenvoudiger en zorgt ervoor dat alles op de juiste manier wordt geïnstalleerd op je webshop pagina’s.
Op die manier kan Google Adwords data verzamelen over het gedrag van je bezoekers. Denk hierbij aan: bekeken producten, kopers, orderwaarde, winkelwagenverlaters, enzovoort. Op die manier kun je via Adwords gerichte remarketingcampagnes uitvoeren.
4. Alles in één SEO pakket: optimaliseer je webshop om hoger te scoren in Google
Zoekmachineoptimalisatie is op de lange termijn één van de meest winstgevende strategieën. Met een SEO vriendelijke webshop kun je namelijk op een relatief goedkope manier verkeer genereren.
De WooCommerce All in One SEO pack plugin geeft je de mogelijkheid om productspecifieke META informatie toe te voegen, die door Google en andere zoekmachines gebruikt wordt om te bepalen welke informatie er op de pagina te vinden is.
Een goede META omschrijving met de juiste keywords en activerende omschrijvingen zorgt er tevens voor dat men eerder op jouw zoekresultaat klikt.
Naarmate er vaker op je zoekresultaat wordt geklikt en je webshop wordt bezocht, stijgt je Google Ranking en word je vaker en hoger getoond in de resultaten van gerelateerde zoekopdrachten.
5. Amazon Marketplace Product Feed Manager: start met verkopen via Amazon
Amazon is ’s werelds grootste e-commerce speler en heeft distributiecentra in onder andere Amerika, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië. Verkopen via Amazon Marketplace geeft je een groot bereik en het is een makkelijke manier om verkopen te stimuleren zonder tijd te verspillen.
De Marketplace Product Feed Manager maakt verkopen via Amazon een stuk eenvoudiger, doordat je WooCommerce productdata automatisch wordt gesynchroniseerd. Hierdoor plaats je in een paar klikken je producten op Amazon.
En het mooiste van alles is dat deze datasynchronisatie twee kanten op werkt. Dat betekent dat wanneer je een product verkoopt via Amazon, dit automatisch wordt bijgewerkt in je WooCommerce voorraad.
Dus, wil je graag op een laagdrempelige manier je bereik vergroten en verkopen stimuleren? Koppel dan je WooCommerce shop aan Amazon en start met het aanbieden van je producten!
WooCommerce addons om resultaten beter te analyseren
Meten is weten en dat kan altijd efficiënter. Daarom is het belangrijk om gebruik te maken van tools die je inzicht geven in het gedrag van je webshop bezoeker. De volgende 2 plugins gaan je helpen om meer uit je webshop te halen.
6. Enhanced e-commerce Google Analytics: leer meer over het gedrag van je klanten
Dankzij de gratis Enhanced e-commerce Google Analytics plugin krijg je meer inzicht in het gedrag van bezoekers. Zo leer je over de prestaties van je producten en de manier waarop online shoppers zich door je webshop bewegen.
Combineer deze plugin met automatische retargeting campagnes via Google Adwords en til je marketing naar een hoger niveau!
7. Metrilo: next level marketing voor je webshop
Ben je het liefst non-stop bezig met het optimaliseren van je webshop? Dan is het krachtige e-commerce marketing platform Metrilo wat voor jou. Het laat je zien hoe je zorgt voor meer verkopen en hoe je jouw webshop kunt laten groeien.
Deze WordPress extensie biedt een volledige WooCommerce CRM omgeving, die automatisch gedetailleerde klantprofielen aanmaakt. Hier kun je alles over je klant zien, van aankopen tot webshop activiteit, en kun je op basis daarvan nieuwe marketingacties starten.
Daarnaast beschikt het platform over e-mailmarketing functionaliteiten en een overzichtelijke analytics functie. De koppeling met WooCommerce is eenvoudig opgezet en je kunt Metrilo gratis 14 dagen uitproberen.
WooCommerce plugins om de lay-out van je webshop aan te passen
Een goed ingerichte webshop maakt dat bezoekers langer in je shop blijven, makkelijker vinden wat ze zoeken en dus eerder overgaan tot aankoop. Met de volgende WooCommerce plugins kun je de lay-out van je webshop aanpassen en je klant helpen kiezen.
8. HTML5-video: zet video in om verkopen te stimuleren
We kunnen tegenwoordig niet meer om video heen. Goede productvideo’s kunnen je verkopen stimuleren en retouren verminderen. Een video geeft namelijk een beter beeld van een product en verhoogt het enthousiasme, waardoor mensen eerder geneigd zijn om een product te kopen.
Met de HTML5-video plugin voeg je eenvoudig video’s toe aan je productpagina’s. De extensie creëert automatisch een nieuw video tabblad in de productomschrijving en ondersteunt onder andere MP4, Webm en embedded video’s van Youtube en Vimeo.
9. Custom Product Tabs: optimaliseer je productomschrijvingen
Een goede productomschrijving zorgt voor meer verkopen. Wil je meer informatie toevoegen aan je productpagina’s en zelf tabbladen aanmaken? Dan is de WooCommerce Custom Product Tabs plugin een fijne optie.
Je beheert eenvoudig alle productomschrijving tabbladen en kunt voor één of meerdere producten tegelijkertijd nieuwe tabbladen aanmaken. Daarnaast kun je zelf de tabbladenbalk indelen en tabbladen opslaan om later bij andere producten te gebruiken.
10. YITH zoom magnifier: maak je producten beter zichtbaar
Online shoppen biedt vele voordelen, maar het nadeel is dat klanten producten minder goed kunnen beoordelen dan in een fysieke winkel. Het is bijvoorbeeld lastig om een patroon of kleur goed in te schatten aan de hand van foto’s.
Om deze reden zijn duidelijke productfoto’s heel belangrijk. Door middel van een zoom functie kan je klant het product tot in detail bekijken en daarmee verlaag je het aantal bezoekers dat je webshop verlaat omdat ze het product niet goed kunnen bekijken.
Bovendien verklein je hiermee de kans op retouren, omdat de klant het product beter kan ervaren alvorens het te bestellen. Van de YITH zoom magnifier plugin kun je gratis gebruikmaken.
11. Productenfilter: maak je producten makkelijker vindbaar
Een eenvoudig te navigeren webshop is ontzettend belangrijk voor je conversie. Als online shoppers snel vinden waar ze naar op zoek zijn, blijven ze langer in je webshop en gaan ze eerder over tot een aankoop.
Door voldoende productfilters aan te bieden, help je bezoekers met het vinden en vergelijken van producten waarin ze geïnteresseerd zijn.
Met de WooCommerce Productenfilter addon wordt het installeren van een gebruiksvriendelijke productfilter makkelijker en eenmaal opgezet gaat het gegarandeerd zorgen voor meer conversie.
12. WooCommerce Multilingual: vertaal je shop en ga internationaal
Steeds meer bedrijven gaan internationaal en dat is niet voor niets. In 2020 zal de internationale e-commerce markt naar verwachting tot wel drie keer zo groot zijn. Het is zonde om hier niet in mee te gaan en het hoeft niet moeilijk te zijn met plugins zoals WooCommerce Mutilingual.
Deze plugin kost je wel $79 (WPML plugin benodigd), maar geeft je veel gemak. Het helpt je bij het vertalen van product- en categorieteksten. Zo kun jij je tijd mooi gebruiken om meer internationale klanten aan te trekken en je webshop aan te passen op de internationale markt.
WooCommerce extensies om de checkout te vereenvoudigen
Je wilt er alles aan doen om zo min mogelijk potentiële klanten je webshop te laten verlaten. Het is daarom belangrijk om betalen makkelijk te maken. De volgende 3 WooCommerce plugins helpen je hierbij.
13. Currency Switcher: laat je klanten de juiste valuta kiezen
Currency Switcher is erg handig wanneer je ook internationaal verkoopt. De plugin stelt je klanten in staat om van valuta te switchen. Daardoor krijgen je klanten de prijs volgens de huidige koers in de juiste valuta te zien.
Hiermee verklein je de kans dat je klanten bij de checkout afhaken, omdat de prijs in hun gewenste valuta hoger blijkt te zijn. De plugin is gratis te downloaden voor 2 verschillende valuta’s. Voor de Premium versie (oneindig veel valuta’s) betaal je $29.
14. Mollie Payments: integreer meerdere betalingsmethoden
Daarnaast mogen we Mollie Payments ook echt niet vergeten. Deze plugin maakt het mogelijk om meerdere betalingsmethodes aan te bieden. Zo kun je met de verschillende wensen van je bezoekers rekening houden.
Dankzij deze extensie kun je eenvoudig de meest voorkomende online betaalmethoden toevoegen aan je webshop. Door het aanbieden van meerdere betaalmethodes, verhoog je de kans dat een bezoeker bij jou bestelt.
Van iDEAL tot cadeaukaarten en zelfs Bitcoin: met deze plugin heb je vele mogelijkheden. Er worden geen kosten in rekening gebracht om de plugin te downloaden, maar je betaalt wel een bedrag per transactie.
15. Direct Checkout: maak het checkout proces zo kort mogelijk
Wanneer een bezoeker op het punt staat om te bestellen, is het belangrijk om een goede checkout te hebben. Je wilt tenslotte voorkomen dat potentiële klanten bij de checkout alsnog je webshop verlaten.
De gratis WooCommerce Direct Checkout plugin maakt je checkout proces korter en eenvoudiger, want hij maakt het mogelijk om de winkelwagen pagina over te slaan en meteen door te gaan naar de bestelpagina. Dat levert ongetwijfeld meer orders op!
WooCommerce addons om het logistieke proces te optimaliseren
Webshops die hun logistieke proces op orde hebben, kunnen beter voldoen aan klantverwachtingen. Hierdoor verkopen ze niet alleen meer, het bespaart ook tijd en geld. De volgende plugins helpen je om het logistieke proces van je WooCommerce webshop te verbeteren.
16. ATUM voorraadbeheer: voorkom teleurstelling met real time voorraadbeheer
Een goed voorraadbeheer is onmisbaar voor alle webshops. Er is namelijk niets vervelender voor de klant dan een bestelling plaatsen die niet of pas later leverbaar is. En je wilt er alles aan doen om ontevreden klanten te voorkomen.
De gratis ATUM plugin is een geavanceerde voorraadmanager voor WordPress, met een heleboel mogelijkheden. Natuurlijk houdt de extensie per product bij wat de voorraad is, maar je kunt ook eenvoudig prijzen aanpassen en omzetanalyses maken.
17. Weight Based shipping: reken hogere verzendkosten direct en eenvoudig door
Verstuur je lichte én zware pakketten en wil je daarom graag een dynamische verzendprijs instellen? Met de WooCommerce Weigt Based Shipping plugin stel je gemakkelijk een variabele verzendprijs in op basis van gewicht of een zelf te bepalen voorwaarde.
18. Sendcloud: automatiseer je verzendproces & bespaar tijd
Het verzenden van pakketten is een tijdrovende klus. Om hier tijd op te besparen, hebben we een gratis Sendcloud plugin voor WooCommerce ontwikkeld. Hiermee koppel je je webshop eenvoudig aan meerdere vervoerders, zoals DHL, PostNL, UPS en Same Day Delivery.
Zo kun je meerdere verzendopties aanbieden, automatisch verzendlabels printen, track & trace notificaties versturen en automatisch retouren verwerken. Doordat je hiermee tijd bespaart, kun jij je focussen op wat écht belangrijk is: het ontwikkelen van je webshop.
WooCommerce plugins om de backend van je shop te verbeteren
Ook onderdelen van je webshop die niet zichtbaar zijn voor klanten, kunnen een groot effect hebben op je succes. Zo kunnen loze links en een trage website zorgen voor een hoog bouncepercentage en kan ook een slecht beveiligde webshop vervelende gevolgen hebben.
De onderstaande WooCommerce plugins zorgen ervoor dat ook de backend van je webshop goed is ingericht.
19. Redirection: beheer gebroken links voor een betere conversie
Gebroken links hebben een negatieve invloed op je webshop conversie. Met de gratis WooCommerce Redirection plugin kun je gelukkig eenvoudig gebroken links opsporen en redirects aanmaken.
Op deze manier voorkom je 404 pagina’s, die ervoor kunnen zorgen dat klanten je webshop verlaten. Met deze extensie kun je tevens tijdelijke pagina’s doorverwijzen naar een andere pagina. Zo komen klanten nooit uit bij een pagina die niet meer bestaat.
20. Wordfence Security: beveilig je webshop tegen hackers
Wordfence Security behoort ook tot één van de beste gratis WooCommerce plugins en dat is niet voor niets. Een ingewikkeld wachtwoord is tegenwoordig helaas niet meer voldoende om hackers te weren.
Dankzij deze plugin wordt voortdurend een beveiligingsscan gerund en krijg je een alert als er zich een risico voordoet. Bovendien biedt de extensie een firewall om aanvallen te voorkomen. Zeker met de huidige GDPR regeling is deze plugin onmisbaar.
21. WP Rocket: versnel je webshop voor meer verkopen
Websitebezoekers wachten tegenwoordig niet meer tot je productpagina’s geladen zijn. Als het ook maar langer dan een paar seconden duurt, zijn je bezoekers al bij de concurrent beland.
Wanneer je meerdere plugins voor je webshop gebruikt, is WP Rocket onmisbaar. Je betaalt hiervoor wel $39 per maand, maar het is één van de snelste cach plugins. Zonder deze plugin, kun je veel omzet mislopen!
WooCommerce plugins om klantloyaliteit te vergroten
Het is vaak makkelijker om geld te verdienen aan bestaande klanten, dan met het vinden van nieuwe klanten. De volgende WooCommerce plugins zorgen ervoor dat klanten blijven terugkomen.
22. Beeketing: marketing voor meer conversie
Zonder marketing geen bezoekers en zonder bezoekers geen omzet. Met de Beeketing plugin kun je e-mail marketing, up-selling of cross-selling inzetten door bijvoorbeeld een verlaten winkelwagen reminder en een Facebook chatfunctie.
De prijs hangt af van de features die je wilt gebruiken, sommigen zijn gratis en voor sommigen betaal je op commissiebasis of per maand.
23. Mailchimp: bereik klanten met gepersonaliseerde aanbiedingen
Maak je al gebruik van de e-mailmarketing software van Mailchimp? Dit is het populairste e-mailmarketing platform voor bedrijven van alle soorten en maten. Het grote voordeel van deze WooCommerce plugin is dat je de funties kunt integreren in je WooCommerce webshop.
Zo kun je klanten automatisch toevoegen aan mailinglijsten en specifieke interessegroepen. Op deze manier kun je doelgroepspecifieke e-mails versturen met productsuggesties of aanbiedingen. Een win-win situatie voor jou en je klanten!
24. Recart: laat winkelwagenverlaters terugkomen naar je webshop
Het percentage verlaten winkelwagens varieert vaak tussen de 65% en 85% en vormt een grote frustratie voor veel online retailers. Met de WooCommerce Recart plugin zorg je dat online shoppers terugkomen en alsnog hun bestelling afmaken.
Dit kan via Facebook Messenger, website pop-ups, sms berichten en e-mail push notificaties. Het is een simpele manier om consumenten terug te halen naar je webshop en je omzet te verhogen.
Welke WooCommerce plugins voor jouw WordPress webshop?
Welke plugin(s) je het beste kunt inzetten, is afhankelijk van je wensen en doelen. Wil je in 2021 bijvoorbeeld verkopen via meerdere kanalen, ook internationaal gaan verkopen of hoger scoren in Google? Of wil je wellicht juist je e-mail marketing naar een hoger level tillen?
Bedenk goed wat je wilt bereiken, kijk welke extensies je daarbij kunnen helpen en indien nodig welk budget je daarvoor kunt inzetten. In de meeste gevallen kun je een gratis trial aanvragen, zodat je eens kunt kijken of de plugin bij je past.
Welke WooCommerce extensie is onmisbaar voor jouw webshop en verdient volgens jou een plekje in deze lijst? Laat het ons weten in een reactie hieronder. Veel succes met de groei van je eigen WooCommerce store!